بعد از برجام ارتباط میان ایران با کشورهای دیگر نزدیکتر شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، افزود: باید از فضای بعد از برجام و از تجربه یکدیگر به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.
وی یادآور شد: امروز اگر بخواهیم در جهان به یک ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری ها را افزایش داده و افکار و فرهنگ های گوناگون را قبول کنیم. 
روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست پیدا کنیم، راهش بالابردن بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک تر شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

** وابستگی درآمد شهرداری ها به تراکم مضرتر از اتکای کشور به درآمد نفتی است
رئیس جمهوری گفت: همانطور که اتکای اداره کشور به درآمد نفتی مضر است، وابستگی درآمد شهرداری به تراکم مضرتر از آن است. همانطور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمد نفتی جدا کنیم و به دنبال سرمایه گذاری های ماندگار برای کشور باشیم، از آن سو هم برای اداره شهری باید راهی بیابیم و یک درآمد پایدار و سالم در این زمینه داشته باشیم.
روحانی با تاکید بر اینکه درآمدزایی شهرداری ها از طریق تراکم مضر است، گفت: من نمی خواهم به شهرداری ها و شوراهای شهر نقد کنم، این مشکل وجود دارد که باید همه دست به دست هم دهیم و آن را حل کنیم تا مردم در برابر زحمات شوراها و شهرداری ها احساس لذت بیشتری کنند.
وی با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم، اظهار داشت: بسیاری از شهرها و مناطق کشور ما با بحران های مختلفی همچون سیل، زلزله و اخیرا مهمان ناخوانده ریز گردها مواجه است.
روحانی اضافه کرد: برای چنین مواردی در شهرها و کشورهای پیشرفته اقدامات بازدارنده انجام شده، ممکن است آنجا زلزله و سیل رخ دهد اما مقدار خسارت آن به دلیل پیش بینی ها و پیشگیری ها کم است. حتی اگر آنجا ریزگرد بیاید ساختمان ها به گونه ای است که اگر درها و پنجره ها بسته شود، فرد می تواند خودش را در برابر ریزگردها حفاظت کند.
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل محیط زیست گفت: اگر این موضوع در ذهن برخی تا دیروز یک مسئله تجملاتی تلقی می شد، امروز تبدیل به موضوعی ضروری در زندگی شده است. اگر توسعه پایدار و هماهنگ با مسئله زیست محیطی نباشد، نمی توانیم زندگی و سلامت مردم را به خوبی تضمین کنیم.

**دریاچه ارومیه به نقطه تثبیت رسیده است
روحانی با یادآوری این نکته که در دولت یازدهم اقدامات بسیار اساسی در زمینه مسائل زیست محیطی انجام شده است، گفت: نخستین مصوبه دولت یازدهم در مورد دریاچه ارومیه بود، برای ما مهم بود که دریاچه زیبای ارومیه به منبع غبار توام با نمک برای تخریب زندگی 14 میلیون انسان تبدیل نشود.
رییس شورای عالی محیط زیست گفت: خوشحالم که امروز دریاچه ارومیه را به نقطه تثبیت رساندیم و بخشی از غرب کشور را از یک خطر بزرگ دور کردیم. خوشحالیم که بنزین یورو 4 از 2.1 میلیون لیتر قبل از دولت یازدهم به تولید بیش از 25 میلیون لیتر رسیده است.
روحانی افزود: خوشحالم توانستیم تولید گاز را در طول این سه سال، روزانه 140 ملیون لیتر مکعب اضافه کنیم و بهمین دلیل بسیاری از سوخت نیروگاه ها که با مازوت بود و آلودگی ایجاد می کرد، کاهش یافت. تا آخر سال هم درصددیم تنها 9 درصد سوخت نیروگاه ها، سوخت مایع باشد.
وی همچنین با اشاره به چگونگی مدیریت پسماند و فاضلاب در شهرها گفت: در زمینه محیط زیست باید قدم های بسیار مهمی برداریم، اجتماع امروز برای این است که بتوانیم از سرمایه، تکنولوژی خارجی و مدیریت ها استفاده کنیم. تجربه خودمان را منتقل و از تجربه دیگران بهره برداری داشته باشیم.
روحانی تصریح کرد که می توان از استفاده صحیح از انرژی تحولات بسیار مثبتی ایجاد کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر عاملی است تا پیوندهای عاطفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی علمی و مدیریتی بین کشورهای مختلف بیشتر شود، گفت: در طول تاریخ همواره شهرهای بزرگ تمدن یک ملت را به نمایش می گذاشت ، نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری – اقتصادی و عبادتگاه ها و غیره نشانگر شیوه نگرش عالمان، اندیشمندان و متفکران آن جامعه بود.
روحانی ادامه داد: البته در طول سال های اخیر به دلیل وسایل ارتباطی، گردشگری و همچین شبکه ها و فضای مجازی، ارتباط اندیشه ها، افکار و نظرات به یکدیگر نزدیک تر و باعث تعامل فرهنگ ها شده است.
وی اضافه کرد: اگر امروز می خواهیم در جهان به یک ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری را افزایش دهیم، فرهنگ ها و قابل تفاهم بودن افکار و فرهنگ های گوناگون را بپذیریم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگرمی خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست یابیم؛ راه آن افزایش بردباری، احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

**شورا گام مهمی در مردمسالاری دینی و اسلامی
روحانی در مورد شوراها نیز اظهار داشت: شوراها در جوامع جهانی بعنوان یک نهاد برآمده از آرای مردم و انتخابات، جایگاهی خاص و مردمی دارد بویژه در جوامعی همچون ایران اسلامی که شوراها ریشه در اعتقادات دینی، اسلامی، قرآن، سیره و روش پیامبر (ص) و معصومین (ع) دارد.
وی تصریح کرد: برخلاف آنچه دیگران از اسلام سخن می گویند و به نادرستی بیان می کنند، اساس حکومت اسلامی بر مبنای آرای مردم به یک معنا و بالاتر از آن بر اساس بیعت مردم با فرد صالحی است که در چارچوب احکام و مقررات اسلامی و آنچه خداوند تعیین کرده و مسئولیت اداره جامعه را برعهده دارد.
رییس جمهوری با بیان اینکه کشور ما دارای اقوام، سلایق مختلف و ویژگی های اقلیمی متفاوت است،گفت: در یک چنین کشوری ما برای اداره یک بخش از جامعه، یک شهر و یا حتی یک محله هر قدر بتوانیم از نظرات و افکار مردم بیشتر استفاده کنیم، بهتر می توانیم سلایق مردم را به کرسی بنشانیم. بنابراین موضوع شوراها امروز بعنوان یک نظام مردمسالار پذیرفته شده و مایه توسعه است.
روحانی گفت: امروز درکشور ما 117 هزار نفر مسئولیت شوراها در 240 شهر و 35 هزار روستا را در طول 17 سال گذشته بر عهده گرفتند و قدم های بسیاری برای عمران و آبادانی کشور برداشتند که گام بسیار مهمی در مردمسالاری دینی و اسلامی است.

**لایحه مدیریت نظام شهری و درآمدهای پایدار تقدیم مجلس خواهد شد
رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: امروز نیازمند یک مدیریت یکپارچه هستیم تا بخش های مختلف هم افزا شوند، در این زمینه نیاز به مقررات و قوانین داریم و باید کمبودها را رفع کنیم.
روحانی با اشاره به لایحه مدیریت نظام شهری و درآمدهای پایدار برای شهرداری های سراسر کشور گفت: این دو لایحه مراحل خود را در دولت طی کرده و تقدیم مجلس خواهد شد و با قوانین جدید به طور حتم راه برای حرکت دقیقتر و سریعتر شوراها و شهرداری ها آماده تر خواهد شد.
وی اضافه کرد: نداشتن درآمد پایدار برای شهرها، مشکلات فراوانی را برای کلانشهرها، شهرها و حتی روستاها بوجود خواهد آورد. امروز با وجود اینکه در شهرهای ما کارهای بزرگی انجام شده و اقدامات بسیار خوبی در همین تهران داشته ایم، اما آن احساسی که مردم باید در برابر این همه کار بزرگ داشته باشند، ندارند.
زیرا هنگامی که می خواهیم بزرگراه، پل، تونل و مترو احداث کنیم گاهی از تراکم یا تغییر کاربری ارضی استفاده می کنیم یعنی هم عمودی و هم افقی و در واقع ما مشکلاتی را برای شهر بوجود می آوریم.

**تاکید بر حفظ هویت ایرانی-اسلامی و تمدنی در معماری شهرهای کشور
رییس جمهوری در بخش دگری از سخنان خود با تاکید بر توجه به معماری شهری گفت: معماری، سبک زندگی را بوجود می آورد و می تواند هدایتگر جامعه در مسیر برنامه های روزمره باشد، همانطور که در گذشته در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، این موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متأسفانه نوعی بهم ریختگی در معماری و آلودگی بصری در این حوزه مشاهده می شود.
روحانی تصریح کرد که حفظ هویت ایرانی – اسلامی و تمدنی در معماری شهرهای کشور ضروری است.
وی در ادامه سخنان با بیان اینکه توسعه شبکه های ریلی و قطار شهری و بین شهری بهترین راه برای حل مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در کشور است، گفت: متاسفانه سهم بخش ریلی از حمل و نقل کشور اندک است، به همین جهت دولت یازدهم سرمایه گذاری بزرگی روی حمل و نقل ریلی انجام داده و آن را ادامه خواهد داد.
رییس قوه مجریه اظهار داشت: در شهری همچون تهران، مترو می تواند بهترین، سالم ترین و سریع ترین وسیله حمل و نقل باشد چرا که ضمن سهولت در رفت و آمد، سلامت محیط زیست را نیز تضمین می کند.

**فساد با بخشنامه و موعظه از بین نمی رود/دولت الکترونیک تضمینی برای سلامت اداری
روحانی همچنین به دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: شهر الکترونیک و هوشمند و استفاده از ابزار فضای مجازی در مدیریت شهری بسیار مهم است، بسیاری از سفرها، رفت و آمدها و ایستادن در صف های طولانی می تواند جای خود را به ارتباط از طریق شبکه های اینترنتی بدهد، در همین راستا دولت تلاش بسیاری برای توسعه پهنای باند در شهرها و حتی روستاها انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط الکترونیکی می تواند سلامت اداری را نیز تضمین کند، افزود: چنانچه کارهای اداری از طریق فضای مجازی انجام شود، فساد به مراتب کاهش می یابد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: فساد موضوعی نیست که بتوان تنها با بخشنامه، موعظه و حتی قانون و تعیین مجازات، به طور کامل کنترل کرد، بلکه باید در مسیر مبارزه با فساد، ریشه های اصلی آن را مورد توجه قرار داد که یکی از راه های پیشگیری از آن، استفاده از فضای هوشمند و الکترونیک است. دولت در این زمینه آماده کمک و همکاری است تا به اهداف بلند خود دست یابیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا