ایران مسیری برای ترانزیت بین المللی اینترنت می شود

محمدجواد آذری جهرمی در نشستی خبری با تاکید بر این موضوع که اکنون در نرخ های جدید 84 درصد قیمت انتقال و 42 درصد قیمت اینترنت کاهش داده شده است، گفت: درآمدهای پیش بینی شده برای این شرکت 18 هزار میلیارد ریال و هزینه ها نیز بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال در سال است که تلاش می شود درآمدهایی که در این بخش کاسته شده از شیوه های مختلفی مانند ایجاد ترانزیت بین الملل جبران شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هزینه هایی که صرف ایجاد زیرساخت های ارتباطی می شود، اشاره کرد و گفت: هزینه های بسیار بالا مربوط به ایجاد شبکه فیبر نوری را دولت تقبل کرده است تا کاربران و شرکت ها از امکانات به راحتی استفاده کنند. شبکه زیرساخت در شرایطی از این زیرساخت های ایجاد شده سود می برد که خدمات خوبی توسط شرکت ها ارایه شود.

** تلاش برای شفاف سازی 
آذری جهرمی به تلاش های صورت گرفته برای شفاف سازی وضعیت اپراتورها اشاره کرد و گفت: مدتی است پیگیر آن هستیم ظرفیت مربوط به اپراتورهای مختلف در استان ها به طور شفاف اعلام شود. البته به زعم اپراتورها تعداد مشترکان آنها جزو اطلاعات محرمانه به شمار می رود و ما نیز مقید هستیم این اطلاعات را حفاظت کنیم، اما متاسفانه گاهی از این موضوع سوء استفاده هایی می شود و در برخی استان ها اپراتور بدون ظرفیت سازی لازم، بیش از ظرفیت ایجاد شده مشترک جذب می کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به قرارداد منع انتشار اطلاعات اپراتور اشاره کرد و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) خواست برای رعایت منافع مصرف کننده این مجوز را صادر کند تا این اطلاع رسانی امکان خود کنترلی را برای اپراتورها فراهم کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این موضوع در نهایت موجب می شود مشترکان دچار مشکلاتی شده و وزارتخانه را در نداشتن شرایط مناسب دخیل بدانند. یک راه حل برای تحریک شرکت ها به ارایه خدمات مناسب رعایت بحث شفاف سازی است. ما می توانیم اطلاعات ظرفیتی آنها را نزد خود نگه داشته اما در استان های مختلف اعلام کنیم وضعیت شرکت ها از چه قرار است و در کدام شهرها مشترکان کدام شرکت ها به حد اشباع رسیده اند.
آذری جهرمی یادآور شد: اکنون برای اجرای این مهم، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری آن را در دستور کار قرار داده و حتی خود شرکت ارتباطات زیرساخت در این بخش به طور شفاف عمل خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت متذکر شد: شفافیت و آمار به بهبود کیفیت کمک بسزایی خواهد کرد. البته حتی در شرکت زیرساخت هم برخی همکاران ما اصرار کردند این اطلاعات منتشر نشود، اما همین حالا هم می دانیم چهار یا پنج نقطه کشور در حالت بحرانی قرار دارند که قرار است این موارد اعلام شود.
جهرمی آذری گفت: به هر صورت در لایه دسترسی برای مشترکان امکان انتخاب شرکت های متعددی وجود دارد و علاوه بر اپراتورهای ثابت، اپراتورهای تلفن همراه نیز حضور دارند که اکنون به ارایه خدمات پهن باند پرداخته و در شهرهای مختلف خدمات آنها قابل دسترسی است. به همین دلیل مشترکان استان های مختلف در صورتی که از اطلاعات کافی برخوردار باشند، می توانند انتخاب بهتری برای دریافت خدمات داشته باشند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ارایه کنندگان اینترنت ثابت در بسیاری از موارد وقتی تعداد قطعی هایشان زیاد می شود، موضوع را به گردن شرکت ارتباطات زیرساخت می اندازند، اما به این ترتیب دیگر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع پرداخت خسارت به مشترکان( SLA )اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از مطالبات مردم و رسانه ها بوده و گاه شرکت ها اینگونه اعلام می کردند که مگر شرکت ارتباطات زیرساخت به ما خسارت می دهد که ما این هزینه را به مشترکان پرداخت کنیم؟.
آذری جهرمی ادامه داد: اکنون این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود و مدارک آن نیز تحویل سازمان رگولاتوری شده تا بررسی شود در این بخش شرایط از چه قرار است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت با بیان اینکه قبول داریم این نوع شفاف سازی ها حتی برای خود شرکت ارتباطات زیرساخت نوعی فشار است ادامه داد: اما اگر این کار دنبال نشود، شبکه پرداخت خسارت سطح خدمات قادر به کار نخواهد بود و ما چاره ای نداریم به غیر از آنکه این کار را انجام دهیم.
آذری جهرمی به مصوبه قانونی که برای شرکت زیرساخت انحصاری در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: انحصار مذکور می تواند نقطه ضعف و قوت این شرکت باشد. 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اگر شرکت زیرساخت خوب کار کند این انحصار می تواند یک افزونه برای کشور باشد، اما در غیر این صورت می تواند موجب ضرر دیدن کشور شود.
آذری جهرمی در ادامه عنوان کرد: اگر شرکت ارتباطات زیرساخت به سمتی برود که فعالیت های آن سودده باشد، سرمایه کشور افزایش خواهد یافت ، به عبارت دیگر انحصار در اختیار این شرکت باید موجب شود کیفیت و قیمت شرایط مطلوبی به دست آورند و در غیر این صورت انحصار مذکور نامطلوب خواهد بود. 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اندازه بازار در این بخش را دارای تأثیری جدی عنوان کرد و سرمایه گذاری را نیز دارای اهمیت بسیار دانست و گفت: واقعیت آن است که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشود، باید انتظار داشت قیمت ها در همین حد فعلی بماند. اکنون راه اندازی این شبکه و اندازه بازار به ما کمک خواهد کرد قیمت هایمان به قیمت های جهانی نزدیک تر شود.
آذری جهرمی با انتقاد از کسانی که همواره دنبال مطرح کردن انحصار واردات پهنای باند توسط زیر ساخت هستند متذکر شد: عده ای به طور دایم به حاکمیت تهاجم می کنند که چرا انحصار در دست دارد؟ اما این انحصار زمانی بد است که بدسلیقه بوده و خدمات با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه شود.
مدیرعامل شرکت زیرساخت در ادامه با بیان اینکه سال گذشته تنها 20 هزار میلیارد ریال برای فیبر نوری در ایران سرمایه گذاری شده است، گفت: همچنین هر سه اپراتور تلفن همراه با یکدیگر 50 هزار میلیارد ریال(5000 میلیارد تومان) برای توسعه نسل سوم تلفن همراه ( 3G )سرمایه گذاری کرده اند و این نشان می دهد میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته رقم بالایی است.
آذری جهرمی به قیمت های جهانی اینترنت اشاره کرد و یادآورشد: قیمت اینترنت در اروپا و سایر کشورها موضوعی نیست که ما بخواهیم آن را پنهان کنیم، اما همین قیمت در ترکیه و امارات به یکباره بین 3 تا 10 برابر افزایش پیدا می کند و ممکن است اگر بخواهیم به طور مستقیم از فرانکفورت سرویس بگیریم، هزینه آن به مراتب پایین تر از امارات باشد. دلیل این موضوع آن است که بازار امارات بازار کوچکی است که در آن روی گیگابیت کار می شود، در حالی که در فرانکفورت بازار روی ترابیت است و میان این دو تفاوت قیمت بسیار خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این موضوع که اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت 1 مگابیت اینترنت را به قیمت یک میلیون ریال به شرکت ها می فروشد و آنها این حجم را 250 میلیون ریال در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، اما چه می شود که چنین اتفاقی می افتد، گفت:در واقع شرکت هایی که به ارایه خدمات می پردازند، طبق استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات شرایطی دارند که می دانند در لحظه حدود 50 درصد مشترکان آن ها از پهنای باند استفاده می کنند. به عبارت دیگر زمانی که به اندازه 100 مگابیت فروش دارند، در لحظه حدود 50 مگابیت ظرفیت مشتری در حال استفاده از خدمات آن ها است و تنها یک چهارم کاربران درخواست پهنای باند را پر می کنند و به همین دلیل این هزینه ها برای شرکت ها کاهش پیدا می کند.
به گفته آذری جهرمی اکنون مدل قیمت گذاری ما به همه جهان نزدیک شده است و در شرایطی که در گذشته قیمت یک مگابیت یک میلیون و 740 هزار ریال بود اکنون این رقم به250 میلیون ریال رسیده است. طبیعی است که کاربران در منزل چنین تفاوت قیمتی را پرداخت نمی کنند، چرا که آن ها به طور حجمی خرید می کنند، اما در نهایت در رتبه های جهانی شاید بیش از 70 تا 80 رتبه جایگاه ایران دستخوش تغییر شده باشد. البته اکنون شاید قیمت اینترنت ما پنج برابر اروپا باشد اما نمی توان ضعف کاری برخی شبکه ها را به زیرساخت و دولت نسبت داد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه در باره وضعیت شبکه های اجتماعی داخلی گفت: مردم شایسته دریافت بهترین سرویس ها هستند و ما نباید بگوییم که این سرویس ها بومی هستند و سطح توقع مردم را به این شکل پایین بیاوریم، بلکه سرویس بومی باید بتواند خدمات خوب به مشترکان خود ارایه کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این زمینه تسهیلات متعددی در نظر گرفته و به عنوان مثال وام وجوه اداره شده را برای حمایت از این بخش در نظر گرفته است.
آذری جهرمی وجود مشکل های قضایی و حقوقی شرکت های ارایه کننده محتوای داخلی را از معضل های این بخش برشمرد و یادآورشد: پیگیری هایی در این باره از سوی مسوولان شورای عالی فضای مجازی و قوه قضاییه در حال انجام است.

*هنوز تخفیفی برای اینترنت اعمال نشده است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بهره مندی کاربران نهایی از تخفیف هایی که ارایه خواهد شد، گفت: هنوز تعرفه های تخفیفی اعمال نشده و قرار بر آن است که از ابتدای مردادماه این تعرفه ها اجرایی شوند و بدین ترتیب قیمت ها کاهش محسوس داشته باشد و تخلفات مشخص خواهد شد. 

*ایران چهارمین کشور ارزان در زمینه اینترنت موبایل
آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه ایران از نظر تعرفه اینترنت تلفن همراه چهارمین کشور ارزان دنیا به حساب می آید، به تلاش برخی اپراتورها برای شکست قیمت در این فضا اشاره کرد و گفت: اکنون یکی از اپراتورها 100 گیگابایت اینترنت را با قیمت یک میلیون و 750 هزارریال به فروش می رساند. به عبارت دیگر هر کیلوبایت را با رقمی حدود 17 هزار 500 ریال به فروش می رساند و این در حالی است که کمترین رقم فروش اینترنت در دنیا 0.5 دلار است و چنین تعرفه ای در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت چنین اتفاقی را ضربه به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات(آی سی تی) و اپراتورهای رقیب برشمرد که باعث ورشکستگی همه اپراتورها خواهد شد و خاطرنشان کرد، ما به عنوان حاکمیت درچنین شرایطی وظیفه کنترل بازار را بر عهده داریم و نباید بگذاریم اپراتورها چنین کاری انجام دهند. 

**بدهی سه هزار میلیارد ریالی مخابرات به زیرساخت
آذری جهرمی در ارتباط با بدهی های شرکت مخابرات به شرکت زیرساخت یادآور شد: در زمان ورود بنده به این شرکت بدهی مخابرات بالغ بر 43 هزار میلیارد ریال بود که تا کنون بخشی از این بدهی ها پرداخت شده و این رقم به 3 هزار میلیارد ریال رسیده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در این باره باید توجه داشت براساس مصوبه اخیر سازمان رگولاتوری، شرکت مخابرات تا زمانی می تواند از تخفیف های زیرساختی استفاده کند که بدهی های خود را با شرکت زیرساخت تعیین تکلیف کرده باشد و اکنون نیز ما با هیچ شرکتی مشکل نداریم و تیم جدید مدیران مخابرات همکاری خوبی با ما دارند و قرار است برای بررسی مشکلات مربوط به بدهی، با حضور نمایندگانی از شرکت های زیرساخت و مخابرات و سازمان تنظیم مقررات موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام کرده بود، تعرفه های انتقال و دسترسی به ترافیک داخلی در بخش ثابت و سیار با هدف بهره مندی کاربران نهایی از سرعت و کیفیت بهتر ، از اول مرداد ماه (پس فردا) هر کیلوبایت از نیم ریال به 0.4 ریال کاهش می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا