هدف بنیاد نخبگان هموارسازی مسیر مخترعان و پژوهشگران است

دکتر غلامعلی منتظر امروز در آیین افتتاحیه جشنواره اختراعات منطقه‌ای رویش خاوران که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از نقاط عظیمت کشور توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: در این حوزه علم و عمل به یکدیگر پیوند زده می‌شوند. باید توجه خود را بر ایجاد ارتباط میان فهم دانشگاهی و علمی و آنچه که جامعه انتظار دارد، معطوف کنیم.

وی استفاده از خلاقیت در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان را ضروری دانست و ادامه داد: در این جشنواره‌ها به دنبال این هستیم آنچه که در ذهن نخبگان و دانشجویان کشور وجود دارد و امروز تبدیل به یک محصول شده است را شناسایی کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری جشنواره رویش خاوران شناسایی بهترین اختراعات و پشتیبانی از آن‌هاست، افزود: شناسایی این اختراعات براساس شاخص‌هایی که در اختیار هیات داوران قرار گرفته صورت می‌گیرد که شامل خلاقیت مبتنی بر اصول علمی، تازگی موضوع، ارزش‌آفرینی آن در عرصه جامعه می‌شود.

منتظر از ارایه حدود 170 اختراع در این جشنواره خبر داد و تصریح کرد: تقریبا 20 درصد از این اختراعات به عنوان بهترین اختراع شناسایی خواهند شد. در سال گذشته 8 جشنواره در این راستا در کشور برگزار شد و 1800 اختراع مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، حدود 150 اختراع انتخاب شدند. موارد انتخاب شده تحت عنوان اختراعات نوپدید مطرح می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباط میان فهم دانشگاهی و علمی با نیاز جامعه گفت: هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی این است تا آنچه که در ذهن نخبگان وجود دارد به محصول مورد نیاز در جامعه تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی اختراعات و انتخاب آن‌ها به عنوان برترین اختراع از میان موارد ارایه شده، حمایت بنیاد علمی نخبگان آغاز می‌شود. نگاه بنیاد در مسیر توسعه به این صورت است که نگاه از شخص حقیقی به شخص حقوقی تبدیل شود. بنیاد علمی نخبگان در مرحله اول در طول 18 ماه کمک می‌کند تا فردیت به جمعیت تبدیل شود. با همکاری پارک و فناوری پردیس و سایر نهادهای علمی مرتبط استان نسخه‌ای برای مخترعان تدوین شده و به آن‌ها می‌گوید چگونه محصول بازارپسند را رشد دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بنیاد علمی نخبگان فرایندهای تسهیل‌گر لازم را در اختیار مخترعان قرار می‌دهد تا به یک نهاد عمومی یعنی یک شرکت دانش بنیان تبدیل شوند، اضافه کرد: در مرحله دوم بین یک تا سه سال زمان می‌برد تا یک شرکت دانش‌بنیان نوپا به یک شرکت مستقل تبدیل شود. در این مسیر تسهیلاتی را نیز در اختیار شرکت قرار داده تا یک محصول غیرصنعتی به محصولی نیمه‌صنعتی و یا صنعتی تبدیل شود. بنابراین حدود 5 سال طول می‌کشد تا یک خلاقیت ذهنی تبدیل به محصول اولیه تحت عنوان اختراع نوپدید و بعد به شکوفایی برسد.

منتظر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از 170 اختراع این جشنواره 4 یا 5 اختراع به یک شرکت دانش‌بنیان قوی تبدیل شود. اکنون اختراعات بیشتر در قالب سازمانی هستند. در سال 2015 تعدادی از اختراعات عمده مربوط به سه شرکت فناوری اطلاعات بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه راهی که پیش روی دانشجویان و مخترعان وجود دارد، راهی پرفراز و فرود اما با آینده‌ای روشن است، افزود: می‌توان کارهای بزرگی در عرصه اقتصاد انجام داد. در این مسیر تلاش بنیاد علمی نخبگان این است که برای کسانی که پا در این راه می‌گذارند، مسیر را ترسیم و تسهیل کنند. برای دانشجویانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده، به طور مثال تسهیلاتی برای نظام وظیفه برای دانشجویان مرد در نظر گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا