همکاری های علمی و فناورانه ایران و اتریش گسترش می یابد

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 'گزمات گریم' معاون وزیر حمل و نقل، فناوری و نوآوری اتریش در دیدار با 'علی مرتضی بیرنگ' معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری به سابقه همکاری های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: این همکاری ها در تمامی شرایط حتی در دورانهای سخت نیز وجود داشته است. 
وی افزود: وزارتخانه حمل و نقل، فناوری و نوآوری اتریش علاوه بر اینکه مسئولیت فعالیت های حوزه فناوری را در این کشور بر عهده دارد زیرساخت های لازم برای انتقال فناوری و نوآوری را در کشور فراهم می کند.
گریم با ابراز خوشحالی از فراهم شدن زمینه و فرصت گسترش همکاری های ایران و اتریش، اظهار داشت: در این سفر در زمینه توسعه فعالیت های مشترک در حوزه های مختلفی همچون بهداشت و درمان، حمل و نقل و فناوری ارتباطات و اطلاعات ( ICT) با همکاری وزارتخانه های مرتبط و در زمینه مدیریت پسماند و توسعه مترو با شهرداری تهران به توافق رسیده ایم.
وی توجه به فناوری های کاربردی در حوزه انتقال فناوری و نوآوری را یکی از اولویتهای کشورش عنوان کرد و گفت: اتریش سالانه بودجه ای معادل نیم میلیارد یورو را به فناوری های کاربردی اختصاص می دهد و علاوه بر این، از برنامه و بودجه اتحادیه اروپا نیز برای پیشبرد این هدف بهره های لازم را می بریم.
معاون وزیر حمل و نقل، فناوری و نوآوری اتریش به وجود بخش های تحقیقاتی پیشرو حوزه IT در کشورش اشاره کرد و بیان داشت: پروژه های بسیاری در سطح ملی و اتحادیه اروپا در این حوزه تعریف شده و پیشبرد خوبی هم داشته است و به عنوان مثال، مدیریت انرژی و ساخت خانه های هوشمند که در واقع خانه را تبدیل به منبع تولید انرژی کند از مباحث تحقیقاتی است که با سرعت و بودجه های بالا در حال پیگیری است.
گریم همچنین به فعالیت بخش های تحقیقاتی اتریش در حوزه سیستم های امنیتی، هوا فضا، سلول های خورشیدی و ساخت ماشین های برقی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در سفرش به دنبال پیدا کردن استراتژی مشخص و موثر در زمینه همکاری های بین دو کشور هستیم، ابراز کرد: اجرای پروژه های تحقیقاتی بین ایران و اتریش، مهم ترین هدف ما از این سفر است بنابراین در کنار تفاهم نامه های همکاری، فهرستی از پروژه های اجرایی را نیز قرار می دهیم.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ایران نیز در این دیدار، روابط میان دو کشور اتریش و ایران را سازنده و دوستانه توصیف کرد و گفت: از سال پیش میزبان هیات های متعددی از کشور اتریش بودیم که منجر به تبادلات مناسبی در حوزه علم و فناوری برای دو کشور شده است.
'علی مرتضی بیرنگ' ضمن ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه، ماموریت و فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: ممکن است بسیاری کشورها ایران را با فعالیت های هسته ای بشناسند درصورتیکه کشور ما پیشرفت های فوق العاده ای در حوزه دانش های نوین همچون نانو تکنولوژی و سلول های بنیادی داشته است.
وی در تشریح جایگاه و پیشرفت های متخصصان ایرانی در فناوری نانو گفت: حدود 10 سال پیش در ابتدای برنامه ریزی کشور برای توسعه حوزه نانو، رتبه 58 تولید علم دنیا در حوزه فناوری نانو را داشتیم در حالیکه امروز به جایگاه ششم دنیا دست یافته ایم و بیش از 17 مقاله در روز توسط دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین المللی منتشر می شود. 
بیرنگ خاطرنشان کرد: ایران با برخورداری از یک درصد جمعیت دنیا، چهار درصد تولید علم نانو دنیا را دراختیار دارد.
وی همچنین فعالیت های ستادهای پانزده گانه توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سیاست های حمایتی و تشویقی این معاونت از شرکت های دانش بنیان را تشریح کرد.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری درباره فعالیت های علمی ظرف یک سال گذشته بین ایران و اتریش توضیح داد: نقشه راه همکاری های اقتصادی 5 ساله یکی از برنامه های مهم و اجرایی بین دو کشور است که مسئولیت کارگروه فناوری های کارا برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری است.
وی تصریح کرد: این کارگروه، اجرایی شدن پروژه های تحقیقاتی در حوزه انرژی های تجدید پذیر و فناوری محیط زیست را دنبال می کند که در حال حاضر فهرست پروژه های آن در مسیر نهایی شدن است و تاکنون 15 پروژه مشخص شده است.
به اعتقاد بیرنگ، دولت در این همکاری ها باید زیرساخت های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند زیرا تحقق این امر و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی، منجر به همکاری دراز مدت خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا