سیزدهمین کنگره «علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران» برگزار می‌شود

سیناپرس:دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، دبیر برگزاری این کنگره در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: این کنگره با 16 زمینه تخصصی گیاهان زراعی، اکولوژی، فیزیولوژی، مدلینگ، اقلیم و پایداری، تنش های زنده و غیر زنده، تغذیه و تولید، فناوری، ژنتیک، تنوع زیستی، به نژادی، زیست فناوری، امنیت تولید، علف های هرز، گیاهان زراعی جدید و فراموش شده و ایده های جدید زراعی برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، تبادل اطلاعات علمی بین پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم زراعت و اصلاح نباتات، ارایه دستاوردهای جدید علمی و فنی توسط پژوهشگران عرصه های مرتبط با علوم زراعت و اصلاح نباتات، انتقال نتایج پژوهش‌های انجام شده به بخش‌های اجرایی و بهره برداران کشاورزی برای رفع موانع و مشکلات تولید پایدار محصولات زراعی و بحث و تبادل نظر درباره جایگاه کشاورزی به خصوص در بخش تولید و اقتصاد کشور را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد و افزود: این همایش 4 هم اندیشی دارد .در این هم اندیشی ها موضوعاتی

همچون چالش های پیش روی بخش کشاورزی و راه حل های مناسب آن، روش بهره برداری بهینه گیاه از آب در مواقع کم آبی، ذخایر توارثی و بانک های ژن کشور، تغییر اقلیم، منابع آب و کشاورزی کشور، واردات محصولات کشاورزی و تولیدات داخلی و کمیته اصلاح و تولید بذر، نهال و نشاء با استفاده از کشت بافت و راه های افزایش تولید درآمد ناخالص ملی از کشاورزی بررسی می شود.

وی اظهار کرد: در واقع ما با اجرای این موضوع می خواهیم به جوانان نشان دهیم که چگونه بخش کشاورزی ثروت زایی می کند.

قائم مقام پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: بخش کشاورزی جدا از ثروت زایی فراوان می تواند موجب کارآفرینی جوانان نیز شود. ما می توانیم با کار آفرینی و جذب نیروهای متخصص مشکل بیکاری فارغ التحصیلان این حرفه به خصوص  رشته اصلات نباتات و زراعت را حل کنیم.

مسئول دفتر هیات امنا و هیات ممیزه وزارت جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: همچنین امسال نمایشگاه جانبی از تولیدات بخش کشاورزی خواهیم داشت اما بارزترین اثر این همایش حضور 20 مهمان خارجی از کشورهای همسایه، آمریکا، استرالیا و انگلستان است. بسیاری از شرکت کنندگان هم خود خواهان حضور در این همایش بوده اند بی آنکه ما دعوت نامه ای برای آنان صادر کنیم.

وی ارایه آخرین دستاوردهای علمی و نتایج تحقیقات محققان داخلی و خارجی را ازدیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: همچنین تبادل اطلاعات و سنجش پتانسیل های جوانان ایرانی برای جذب بورسیه دوره دکترا از مهمترین دستاوردهای برگزاری این همایش است.

وی تصریح کرد: در این همایش 2 چهره شاخص دانشگاهی و محقق، خبرنگار برتر، بانوی برتر کشاورز و سایر کشاورزان نمونه و تاثیر گذار این حوزه معرفی خواهند شد.

خوش سیما گفت: بسیاری از این کشاورزان با بضاعت مالی خودشان زحمات بی دریغی در طول این  سال ها کشیده اند و با تکنولوژی های نوین تحول عظیمی در این بخش به وجود آورده اند اما متاسفانه تلاش آنها درطی چند سال اخیر مورد بی مهری مسوولان سابق وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در این همایش از آثار برتر هنری حوزه عکس ، نقاشی و خطاطی و داستان نویسی هم تقدیر به عمل می آید.

گفتنی است، سیزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر ایران چهارم تا ششم شهریور ماه امسال با شعار«احیای جایگاه کشاورزی در تولید ناخالص ملی» با همکاری و مساعدت انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و انجمن علمی بذر ایران در محل سالن سخنرانی‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا