جنین انسان در خطر نانوذرات سمی و حساسیت زا است

به گزارش سیناپرس، نانو تکنولوژی در سال‌های اخیر با هدف افزایش ایمنی و سلامت مواد غذایی، تولید، ساخت و فرآوری مواد غذایی را به سرعت متحول کرده است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از آنها در ایمن کردن غذاها می تواند عواقب سلامتی غیرمنتظره ای برای نوزادان داشته باشد.

تیمی از پژوهشگران بین المللی طی مطالعات جدید خود مستنداتی به دست آورده اند که نشان می دهد نانوذرات می توانند در دوران بارداری از جفت عبور کرده و به جنین برسند. این موضوع نوزادان را در معرض خطر ابتلا به آلرژی های غذایی بالقوه تهدید کننده زندگی پس از تولد قرار می دهد.

دکتر کارین عادل پیشنت، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: به دلیل ویژگی‌ های مختلفی همچون واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر مواد سمی و قابلیت نانو ذرات برای نابودی بافت ها و موجودات زنده،  قرار گرفتن در معرض این مواد ممکن است تبادلات مفید میکروبیوتای میزبان روده را مختل کرده و می تواند مانع رشد سیستم ایمنی مرتبط با روده در جنین و نوزاد شود.

آلرژی های غذایی معمولاً بین دو تا پنج درصد از بزرگسالان و ۶ تا ۸ درصد کودکان را تحت تأثیر قرار داده و شیوع آن در دهه های اخیر به طور مداوم در حال افزایش است. محققان می‌گویند عوامل محیطی نقش کلیدی در ایجاد آلرژی دارند، اما شیوع بیشتر این پدیده در کودکان نشان می ‌دهد که عوامل محیطی در مراحل اولیه زندگی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار هستند.

ه گزارش سیناپرس، در این میان رژیم غذایی علاوه بر محیط بر سلامت روده در کودکان خردسال تأثیر می گذارد که در نهایت ممکن است منجر به بروز حساسیت شده و بر میزان تحمل غذا توسط وی تأثیر بگذارد.

برای درک بهتر اینکه چگونه نانوذرات موجود در افزودنی‌های غذایی که مادران آینده مصرف می ‌کنند این پیوند را مختل می ‌کند، تیمی از محققان دانشگاه ساکلی پاریس سه افزودنی نانوذرات را که از ترکیبات رایج در غذا هستند، بررسی کردند.

به گزارش سیناپرس، دکتر عادل پیشنت در این رابطه می گوید: چنین عواملی می توانند از سد جفت عبور کرده و سپس به جنین در حال رشد برسند. این مواد از طریق شیر مادر نیز منتقل شده و همچنان نوزاد را در معرض خطر قرار می‌ دهد.

محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها دارای محدودیت ‌هایی از جمله این موضوع بود که قرار گرفتن در معرض نانوذرات در میان حیوانات بسیار بیشتر از آن چیزی بود که معمولاً انسان هنگام غذا خوردن دریافت می ‌کرد. با این حال، یافته های مطالعه فوق، محققان و دانشمندان را تشویق می‌کند تا اثرات افزودنی‌های غذایی بر ایجاد آلرژی را در نظر بگیرند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Allergy منتشر شده است.

مترجم: رقیه رضایی