ارزیابی شرایط محیط زیست به کمک ساختار بیوشیمیایی گیاهان

به گزارش سیناپرس،تیمی از دانشمندان با هدف ارزیابی بهتر محیط زیست و شرایط اکولوژی، قصد دارند ساختار بیوشیمیایی گیاهان را تجزیه و تحلیل کنند. به باور محققان، بررسی ساختار مواد شیمیایی موجود در گیاهان می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد محیط زیست آن منطقه ارائه کند.

تیم تحقیقاتی تنوع زیستی آکادمی علوم روسیه شعبه سیبری اعلام کرد؛در نظر دارد طی ماموریتی ویژه، از آزمایش های بیوشیمی گیاهان و درختان برای ارزیابی شرایط اکولوژیکی استفاده خواهند کرد.

ویکتور گلوپوف، مدیر مؤسسه سیستماتیک و بوم شناسی حیوانات در آکادمی علوم روسیه در رابطه با این موضوع گفت: ما روی معیارهای بیوشیمی برای ارزیابی تأثیرات بر سیستم های اکولوژیکی کار کرده ایم. خوشحالم که مقامات مافوق و تصمیم گیرنده، این اهمیت را درک کرده و از آنها حمایت می کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: به نظر من حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر معیارهای بیوشیمیایی برای مطالعه محیط به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و این ممکن است به طور خاص به لطف این تامین مالی و اجرای پروژه آتی ما باشد. ما از نظر تجهیزات و رویکردهای نظری مورد استفاده در بالاترین سطح بین المللی کار می کنیم.

گفتنی است، دانشمندان این تیم تحقیقاتی دریافته اند که گیاهی مانند بید، بسته به مناطقی که در آن رشد می کند، ممکن است دارای سهم های مختلفی از فنل، کلروفیل و غیره باشد. بررسی اثرات متابولیت های ثانویه در گیاهان، بسته به آلودگی، بسیار نادر است.

به گزارش سیناپرس، وقتی یک منطقه گیاهی را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهید، بید ها، چمن ‌زارها و درختان و گیاهان مختلفی را مشاهده کرده و حتی ممکن است تغییراتی در ترکیب گونه ‌ها مشاهده کنید، اما در ساختار بیوشیمیایی آن ها تغییرات عمده ‌ای را مشاهده نمی ‌کنید، اگرچه هر گیاهی یک موجود زنده مستقل است ولی ترکیبات موجود در ساختار زیستی آن  نسبت به شرایط محیط تغییر کرده و واکنش نشان می‌ دهد.

گفتنی است این پروژه با هدف بررسی اولیه تنوع زیستی منطقه سیبری و با همکاری شرکت نیکل نوریلسک و شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه در سال ۲۰۲۰ آغاز به کار کرد. از زمان عملیات اکتشافی بزرگ نوریلسک، این کار به سه منطقه دیگر گسترش یافته است. هدف این بررسی، شناسایی مناطق و ارزیابی تنوع زیستی در سیبری است. در خاتمه گفتنی است نتایج تحقیق در ایجاد یک سیستم مدیریت تنوع زیستی شرکتی و برنامه های نظارت و حفاظت از تنوع زیستی استفاده خواهد شد.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا