اندازه گیری فشار خون به کمک هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، مهندسان دانشگاه استرالیای جنوبی، با همکاری محققان دانشگاه فنی میانه بغداد، سیستم جدیدی را توسعه داده اند که قادر است از طریق فیلم برداری از پیشانی افراد و استخراج سیگنال های قلبی به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی، فشار خون را اندازه گیری کند.

به گفته محققان، این سیستم غیر تماسی، می تواند در آینده نزدیک جایگزین روش ناراحت کننده و دست و پا گیر موجود برای اندازه گیری فشار خون که شامل بستن کاف به دور بازو یا مچ دست بیمار است، شود.

در این تحقیق، محققان، روش کار این دستگاه را توضیح داده اند، شامل فیلمبرداری از یک فرد، از فاصله کم به مدت 10 ثانیه و استخراج سیگنال های قلبی از دو منطقه در پیشانی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی است.

قرائت ‌های سیستولیک و دیاستولیک توسط این دستگاه، در مقایسه با دستگاه فشارسنج دیجیتال، که به عنوان روشی معمول برای اندازه ‌گیری فشار خون استفاده می‌ شود و خود در معرض خطا است، از دقت حدودا 90 درصدی برخوردار بود.

فشار خون بالا در طول انقباض قلبی فعال، فشار خون سیستولیک و فشار خون در دوره آرام سازی بطنی یا دیاستول، فشار خون دیاستولیک نامیده می شود.

آزمایش ها روی 25 نفر با رنگ پوست های مختلف و تحت شرایط نوری متغیر انجام شد. نظارت بر فشار خون برای تشخیص و مدیریت بیماری های قلبی عروقی، عامل اصلی مرگ و میر جهانی، ضروری است. محققان خاطرنشان کرده اند، طی 30 سال گذشته، تعداد بزرگسالان مبتلا به فشار خون از 650 میلیون به 1.28 میلیارد در سراسر جهان افزایش یافته است و این رقم به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

پژوهشگران اظهار داشته اند: تکمیل و توسعه این تکنیک، به مدیریت یکی از جدی ‌ترین چالش ‌های سلامتی که جهان امروز با آن مواجه است، کمک شایانی خواهد کرد.به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Inventions منتشر شده اند.

مترجم:سنادلفیه