ساخت بزرگترین رصدخانه رادیویی جهان آغاز می شود

به گزارش سیناپرس، یک رصدخانه رادیویی بسیار حساس و به گفته متخصصان، نسل بعدی رصدخانه پس از طی کردن مراحل طراحی، اکنون ساخت آن رسماً در استرالیا و آفریقای جنوبی در حال انجام است. این مرکز علمی با دو مکان قرار است به یکی از بزرگترین‌ رصدخانه های روی زمین تبدیل شود و وقتی عملیات‌ بهره برداری از آن در اواخر دهه کنونی آغاز شود، ابزارهای جدیدی را برای اکتشاف و یافتن پاسخ برخی از اساسی‌ ترین سؤالات در مورد کیهان به اخترشناسان ارائه می ‌دهد.

انجام این کار شامل بیش از صد هزار آنتن در سایت استرالیا، در غرب استرالیا، و ۱۹۷ بشقاب در کارو در آفریقای جنوبی، جایی که تلسکوپ MeerKAT در حال حاضر راه اندازی شده است، خواهد بود. این امر رصدخانه SKA را به بزرگترین رصدخانه نجوم رادیویی در جهان تبدیل می کند و مراسمی در هر دو مکان در روز دوشنبه به مناسبت آغاز ساخت این پروژه برگزار می شود.

به گفته محققان، پس از راه اندازی، رصدخانه SKA از حساسیت بی نظیر خود برای شناسایی سیگنال های رادیویی ساطع شده از منابع کیهانی در فاصله میلیاردها سال نوری استفاده خواهد کرد. این زمینه نجوم رادیویی را وارد مرحله جدیدی کرده و به دانشمندان اجازه می ‌دهد اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک را بررسی کنند و فصل‌ های اولیه جهان را با مستند کردن تولد و مرگ ستارگان اولیه برای درک چگونگی شکل ‌گیری کهکشان‌ ها مطالعه کنند.

به گزارش سیناپرس، دکتر دنی پرایس (Danny Price) پژوهشگر ارشد در موسسه نجوم رادیویی کرتین استرالیا، گفت: برای نشان دادن حساسیت SKA می توان گفت که این مرکز می تواند یک تلفن همراه را در جیب یک فضانورد در مریخ، در فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری تشخیص دهد. جالب‌تر اینکه، اگر جوامع هوشمندی در ستارگان نزدیک با فناوری مشابه ما وجود داشته باشد، SKA می‌ تواند تشعشعات آن ها را از شبکه‌های رادیویی و مخابراتی آنها تشخیص دهد.

مترجم: محسن فلاحی پناه