۴ دستاورد پژوهشی در نمایشگاه هفته پژوهش رونمایی می شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: در بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که ۱۹ تا ۲۲ آذر برگزار می‌شود، ۴ دستاورد در حوزه های فیزیک، فنی، علوم و فنون رونمایی می شود.

مهدی فکور صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: ۲۱ آذرماه با حضور پژوهشگران برتر دانشگاه تهران جشنواره ای برگزار می‌شود و از پژوهشگران برتر تجلیل می‌شود. امسال در بخش استاد پیشکسوت نمونه ۴ استاد از کمیسیون‌های مختلف، ۷ پژوهشگر برجسته، ۱۰ پژوهشگر نمونه، ۷ پژوهشگر جوان نمونه، ۶ رساله نمونه، ۴ پایان نامه نمونه، یک کارشناس اجرایی نمونه، ۲ پژوهشگر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک کتابخانه، دو موسسه پژوهشی نمونه و یک آزمایشگاه نمونه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ضمن اعلام اینکه ۴۷ محقق برتر در روز برگزاری جشنواره مورد تجلیل قرار می‌گیرند، ادامه داد: با توجه به اهمیت پژوهش و ارتباط جامعه و صنعت، امسال از کارفرمایان برتر نیز تجلیل خواهد شد که بر این اساس ۲ کارفرمای برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

برگزاری روز باز در دانشگاه تهران برای دانش‌آموزان

فکور در ادامه درباره برنامه‌های ارتباط دانشگاه با جامعه خاطرنشان کرد:‌ در این راستا روز باز برای دانش‌آموزان و دانشجویان، رویدادی است که در دانشگاه تهران برگزار می‌شده است و اکنون نیز برگزار می‌شود. یک روز باز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود که با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه تهران آشنا شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران همچنین درباره طرح‌های ارائه شده در جشنواره هفته پژوهش گفت: فراخوان‌های مختلفی داده شده است که اگر طرحی قابلیت تجاری‌سازی دارد اعلام شود. این طرح‌ها اعلام شده و مورد داوری قرار گرفته است و در نمایشگاهی که با وزارت علوم برگزار می‌شود دستاوردهای نمونه دانشگاه نیز رونمایی خواهد شد.

رونمایی از ۴ دستاورد پژوهشی در نمایشگاه هفته پژوهش

وی ادامه داد: در بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که ۱۹ تا ۲۲ آذر برگزار می‌شود ۶۲ دستاورد پژوهشی در حوزه‌های مختلف در سامانه سافا وزارت علوم ثبت شده است، و از بین این دستاوردها ۴ دستاورد مربوط به حوزه های فیزیک، حوزه فنی، علوم و فنون رونمایی می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه پژوهش دانشگاه تهران گفت: در برنامه هفتم توسعه انتظار داریم که یکی دو موضوع در بحث‌های پژوهش و فناوری وارد برنامه شود و یکسری اختیارات به دانشگاه‌ها داده شود که یکی از آنها مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان است. در مورد بودجه‌های پژوهشی که همواره مورد انتقاد پژوهشگران و محققان بوده است، انتظاراتی وجود دارد.

فکور همچنین درباره تحقق شعار سال در دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری گفت: رویکرد اصلی ما در سال گذشته قبل از اینکه شعار سال توسط مقام معظم رهبری تبیین شود، بحث دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بود که کلمات کلیدی در این شعار موضوع کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که منطبق با شعار سال بود و رویکرد ما این است که پژوهش عمیق و موثر باشد و منجر به فناوری شود.

هفته‌ای ۵ تا ۶ طرح کاربردی کلان امضا می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که وقتی می‌گوییم شرکتی دانش‌بنیان است که حتما باید مبنای علمی عمیقی داشته باشد و از پژوهش علمی عمیقی برآمده باشد، گفت: محصولی که شرکت دانش‌بنیان ارائه می‌دهد باید منطبق با اصول دانش و دغدغه علم باشد بنابراین بحث فناوری، کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شعار امسال مد نظر ما قرار گرفته است و تجلیل از کارفرمایان برتر و شرکت فناور برتر را معرفی خواهیم کرد و مشارکتی که امسال پارک علم و فناوری در هفته پژوهش خواهد داشت موید این موضوع است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ها بر روی طرح‌های پژوهشی نیز گفت: پژوهش‌های مرتبط با صنعت، آمار ضعیفی را نشان می دهد؛ دانشگاه وظیفه خود را برای نیازسنجی و اینکه فعالیت‌های پژوهشی منطبق با صنعت باشد، انجام نداده است و از طرفی انتظارات دانشگاه از صنعت این است که برای مشکلات خود به دانشگاه مراجعه کند اما در هر حال طرح‌های کاربردی که در ارتباط با صنعت تعریف می‌شود در دانشگاه تهران که جزو اولین دانشگاه‌های کشور است، می‌توان گفت هفته‌ای ۵ تا ۶ طرح کاربردی کلان امضا می‌شود.

حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی دانشجویان

وی با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان، گفت: آیین‌نامه مذکور سال ۱۴۰۲ ابلاغ می‌شود و این حمایت به صورت مالی خواهد بود و اگر دانشجویی از موضوع پژوهش وارد موضوع فناوری شود علاوه بر حمایت ۱۰ برابری از موضوعات دیگر نیز بهره‌مند می‌شود از جمله اینکه فرایند ورود آنها به پارک علم‌وفناوری تسهیل خواهد شد.

فکور ادامه داد: بعد از این سازمان توسعه فناوری را در دانشگاه داریم که اولین سازمان در دانشگاه تهران شکل گرفت و سرمایه‌گذاری در دانشگاه بر روی همین موضوعات پژوهشی و فناوری خواهد بود. حتی میزی در پارک علم و فناوری تعریف کردیم که شرکت‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند به معاونت توسعه سرمایه‌گذاری ورود کنند که اکنون یک یا دو طرح را در این مسیر پیش‌می‌بریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا