ترمیم زخم پای دیابتی ها با استفاده از سلولهای بنیادین

تیمی از محققان دانشگاه تافتس آمریکا به سرپرستی دکتر بهزاد گرامی نائینی روش غیرتهاجمی را برای درمان زخمهای عمیق و پیشرفته ناشی از ابتلا به دیابت ارایه کرده اند. این زخمها که در پای بیماران دیابتی ایجاد می شود وضعیت سلامت آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

تا پیش از این از سلولهای جنینی دوباره برنامه ریزی شده برای تحقیقات مرتبط با سلولهای ترشح کننده انسولین استفاده می شده است و حالا تحقیقات دکتر گرامی نائینی نشان می دهد که از این سلولها می توان برای ترمیم بافت آسیب دیده نواحی مختلف پا که بر اثر تشدید دیابت بیمار دچار زخم شده نیز استفاده کرد.

در بسیاری از موارد زخم ناشی از تشدید دیابت به قطع شدن اندام بیمار منجر می شود و به همین دلیل این دستاورد جدید خبر خوشحال کننده ای برای این بیماران به شمار می آید.

محققان آزمایشگاه سلولهای بنیادین دانشگاه تافتس آمریکا از مدتها پیش بر روی نگرشی کار می کنند که طی آن از مهندسی بافت و زیست شناسی سلولهای بنیادین برای ترمیم بافتها استفاده می شود. در پروژه اخیر دکتر گرامی نائینی مشخص شده که سلولهای پوستی استخراج شده از زخم پای بیماران دیابتی این قابلیت را دارند که با برنامه ریزی دوباره آنها، فرآیند ترمیم بافتهای آسیب دیده را محقق کنند.

در واقع سلولهای گرفته شده از زخمها به راحتی ترمیم نمی شوند اما با برنامه ریزی دوباره آنها و تبدیل شدن به انواع به خصوصی از  سلولها این شرایط فراهم می شود.