کشف سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی با چگالی دو برابر زمین

به گزارش سیناپرس، کشف یک سیاره فراخورشیدی که به تازگی وزن شده است، اخترشناسان را عمیقاً متحیر کرده است. این سیاره غول پیکر فراخورشیدی از جنس گاز بوده و حدود دو برابر زمین چگالی دارد.

پس از اندازه گیری یک سیاره فراخورشیدی بسیار جوان به اندازه مشتری به نام HD-114082b، دانشمندان دریافتند که خواص این سیاره با هیچ یک از دو مدل محبوب تشکیل سیاره های غول پیکر گازی مطابقت ندارد. به زبان ساده، این سیاره جدید نسبت به سنش خیلی سنگین است.

اولگا زاخوزای اخترفیزیکدان از موسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان درباره موضوع فوق توضیح می دهد: چگالی محاسبه شده برای HD-114082b در مقایسه با مدل های پذیرفته شده فعلی تطابق نداشته و  این میزان چگالی حدود دو تا سه برابر میزان استاندارد برای یک غول گازی جوان با تنها ۱۵ میلیون سال سن، است.

این سیاره فراخورشیدی که به دور ستاره ای به نام HD-114082 در فاصله ۳۰۰ سال نوری از ما می چرخد، بر اساس یک کمپین فشرده جمع آوری داده ها شناسایی شده است.به گزارش سیناپرس، HD-114082b با تنها ۱۵ میلیون سال سن، یکی از جوان ترین سیارات فراخورشیدی است که تا به حال پیدا شده و درک خواص آن می تواند سرنخ هایی در مورد چگونگی شکل گیری سیارات ارائه دهد، فرآیندی که هنوز به طور کامل درک نشده است.

گفتنی است به طور کلی دو نوع داده برای توصیف جامع یک سیاره فراخورشیدی، بر اساس تأثیری که بر ستاره میزبانش می گذارد، مورد نیاز است.

برای نزدیک به چهار سال، محققان مشاهدات سرعت شعاعی HD-114082 را جمع آوری کردند. ستاره شناسان با استفاده از داده های ترکیبی گذر و سرعت شعاعی، دریافتند که HD-114082b شعاع مشابه مشتری دارد اما جرم ان ۸ برابر بیشتر است.

به گزارش سیناپرس، این یافته بدان معناست که چگالی سیاره فراخورشیدی مورد بحث، تقریباً دو برابر زمین و حدود ۱۰ برابر چگالی مشتری است. رالف لونهارت از ستاره شناسان این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ ما فکر می کنیم که سیارات غول پیکر می توانند به دو روش ممکن شکل بگیرند. هر دو در داخل یک دیسک پیش سیاره ای از گاز و غبار که در اطراف یک ستاره مرکزی جوان توزیع شده اند، رخ می دهند. به این دو روش شروع سرد یا شروع گرم گفته می شود. در یک شروع سرد، تصور می‌ شود که سیاره فرا خورشیدی، از زباله ‌های موجود در دیسکی که به دور ستاره می‌ چرخد، شکل می‌ گیرد.

این قطعات ابتدا به صورت الکترواستاتیک و سپس به صورت گرانشی جذب می شوند. هر چه جرم بیشتری به دست بیاورد، سریعتر رشد می کند، تا زمانی که به اندازه کافی حجیم شود که باعث تجمع بی رویه هیدروژن و هلیوم، سبک ترین عناصر کیهان شده و در نتیجه یک پوشش گازی عظیم در اطراف یک هسته سنگی ایجاد شود. با توجه به این که گازها با سقوط به سمت هسته سیاره و تشکیل اتمسفر گرما را از دست می دهند، به عنوان گزینه نسبتاً خنک در نظر گرفته می شود.

به گزارش سیناپرس، شروع داغ به عنوان ناپایداری دیسک نیز شناخته شده و تصور می شود زمانی رخ می دهد که یک ناحیه چرخشی ناپایدار در دیسک به طور مستقیم تحت تاثیر گرانش روی خود فرو می ریزد. سیارات فراخورشیدی که شروع سرد یا شروع گرم را تجربه می‌کنند باید با سرعت‌های متفاوتی سرد شده و ویژگی‌های متمایزی را تولید کنند که باید بتوانیم آن‌ ها را مشاهده کنیم.

محققان می گویند: ویژگی های HD-114082b با مدل شروع داغ مطابقت ندارد. اندازه و جرم آن با افزایش هسته سازگارتر است. اما حتی پس از آن، هنوز هم نسبت به اندازه خود بیش از حد عظیم است.

این سیاره فراخورشیدی یکی از سه سیاره ای است که ما می شناسیم که کمتر از ۳۰ میلیون سال سن داشته و ستاره شناسان اندازه گیری شعاع و جرم آن را به دست آورده اند.

شرح کامل این تحقیقات در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.