چرا گاهی یافته های علمی با یکدیگر در تضاد هستند؟

به گزارش سیناپرس، احتمالا بارها با این واقعیت برخورد کرده اید که تحقیقات علمی با یکدیگر تضاد هستند و این موضوع در برخی حوزه ها مانند تغذیه به مراتب بیشتر دیده می شود. برای مثال یک روز دانشمندان از مزایای تخم مرغ خبر داده و روز دیگر از معایب و خطرات آن می نویسند.

طی مطالعه ‌ای که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه لیدز و با همکاری محققان  موسسه آلن تورینگ، موسسه ملی علوم داده و هوش مصنوعی انجام گرفت، مشخص شد که رایج ‌ترین روش برای مطالعه پیامدهای سلامتی غذاها نتایج گمراه‌ کننده و اغلب گیج‌ کننده ای دارد.

جورجیا تومووا، پژوهشگر ارشد این مطالعه و محقق دوره دکترا در موسسه تحلیل داده‌های دانشگاه لیدز و موسسه آلن تورینگ، در این رابطه می ‌گوید: یافته‌ های ما به هر چیزی که در مورد تأثیر غذا بر سلامتی می ‌دانیم مرتبط است. مطالعات مختلف تغذیه نتایج متفاوتی را نشان می دهد و به همین دلیل یک هفته یک غذا ظاهرا مضر است و هفته بعد ظاهراً برای شما مفید اعلام می شود.

اینکه آیا کل مصرف انرژی یک فرد از نظر آماری کنترل می شود یا خیر، یکی از عواملی است که می تواند به تفاوت های قابل توجهی در تفسیر نتایج منجر شود. کنترل غذاهایی دیگر شرکت‌ کنندگان می‌تواند یافته‌ ها را حتی بیشتر منحرف کرده و باعث شود که غذایی که قرار است به‌عنوان ناسالم شناخته شود، در واقع سالم تلقی شود یا برعکس.

این تغییرات و دیگر مشکلات موجود در روش شناسی باعث می شود بسیاری از محققان به مقالات مروری که به جای مطالعات فردی به تصویر کلی نگاه می کنند، تکیه کنند.

تومووا در ادامه توضیحاتش می ‌افزاید: متاسفانه، از آنجایی که بیشتر مطالعات رویکرد های متفاوتی برای کنترل بقیه رژیم‌ های غذایی دارند، این احتمال وجود دارد که هر مطالعه مقدار بسیار متفاوتی را از یک مساله خاص تخمین بزند، که  این نوع تخمین زدن، مفهوم متوسط را نسبتاً بی ‌معنی می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، روش ‌های جدید استنتاج، که فرآیند استنباط علل را بر اساس فرضیات، طرح ‌های مطالعه و تخمین‌ ها توصیف می ‌کند، به محققان این تیم مطالعاتی کمک کرد تا ناسازگاری ‌های موجود را بهتر شناسایی کنند.به گزارش سیناپرس، این روش نه تنها توانست به شناسایی نتیجه ‌گیری‌ های علی بر اساس داده‌های استنباطی کمک کند، بلکه این تیم همچنین قادر به شناسایی مناطقی بود که نیاز به درک بیشتری در آنها وجود داشت.

به گزارش سیناپرس، محققان امیدوار هستند که یافته ‌های آنها بتواند با کمک به سایر دانشمندان در جلوگیری از انجام مطالعات نامناسب طراحی ‌شده و کنترل ‌شده، که منجر به یافته های قابل ‌اعتماد تری می‌ شود، به تلاش ‌های تحقیقاتی در آینده کمک کنند.