66 درصد بیماران ثمره ازدواج فامیلی

 دکتر نیما رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعداد مبتلایان شناخته شده به بیماری های نقص ایمنی، کمتر از آمار واقعی مبتلایان است و تخمین زده می شود که بیش از 10 هزار بیمار در کشور وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه این بیماری ها در کشورهای منطقه به دلیل ازدیاد ازدواج های فامیلی از ایران بیشتر است، بیان کرد: به طور کلی بیماری های نقص ایمنی در کشورهای خاورمیانه به دلیل ازدواج های خویشاوندی از سایر مناطق دنیا بیشتر مشاهده می شود.

رضایی گفت: بیش از 300 نوع بیماری نقص ایمنی در کشور شناسایی شده که تقریبا در همه استان های کشور بروز داشته است.
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی کودکان با بیان اینکه در حال حاضر شناسایی این بیماری ها در کشور وضعیت بهتری نسبت به گذشته یافته است، اظهار کرد: بسیاری از بیماران در دهه های گذشته، قبل از تشخیص بیماری فوت می کردند اما در حال حاضر به دلیل افزایش آگاهی مردم و توسعه خدمات تشخیصی این افراد درمان می شوند.
وی افزود: در برخی موارد به رغم مشاهده علائم این بیماری ها در اعضای خانواده، بیماری جدی گرفته نمی شد که این موضوع سبب می شود بیماران به موقع به مراکز درمانی ارجاع نشوند و خطراتی آنان را تهدید کند.
رضایی، بیماری های گرانالوماتوز مزمن و نوتروپنی را از بیماری های شایع نقص ایمنی در کشور عنوان کرد و گفت: برخی بیماری های نقص ایمنی کاملا وابسته به جنس هستند و فقط در پسرها مشاهده می شوند که بیماری کمبود آنتی بادی وابسته به جنس، از آن نوع است.
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در یک دهه اخیر تحقیقات متعددی در این مجموعه انجام و در قالب مقاله منتشر شده است، گفت: انجام فعالیت های علمی و پژوهشی و تهیه کتاب های مرجع، کمک کرده است تا تشخیص و درمان بیماری های وابسته به نقص ایمنی در کشور وضعیت قابل قبولی پیدا کنند.
رضایی به برتری جایگاه علمی ایران در منطقه در این زمینه تاکید کرد و افزود: ایران از نظر جایگاه علمی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های نقص ایمنی در منطقه حرف اول را می زند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا