بدنبال استفاده همزمان از زمین برای تولید غذا و سوخت هستیم

هلدر مدیرعامل شرکت هلندی Plant-e از گیاهان برای تولید برق و تأمین برق مورد نیاز لامپ‌های ال‌ای‌دی و هات اسپات وای‌فای استفاده می کند. سایت مجمع جهانی اقتصاد برای پاسخ به این سوال که " چگونه می‌توانیم از گیاهان انرژی برق تولید کنیم، بدون اینکه به روند تولید مواد غذایی لطمه وارد کنیم؟ "با این بانوی کارآفرین و پیشگام در حوزه علم و فناوری گفتگو کرده است.

 

از فعالیت هایتان بگوئید.

مدیرعامل شرکت Plant-e هستم. سیستمی را ابداع کرده ایم که از طریق ریشه گیاهان زنده و درحال رشد، برق تولید می کند؛ این بدان معناست که می توانیم بدون از بین بردن گیاهان، انرژی تولید کنیم. 

این کار چطور انجام می شود؟

هر گیاه از طریق فتوسنتز، مواد آلی تولید می کند که برای رشد گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، اما بخش مازاد این مواد از طریق ریشه دفع می شوند. باکتری ها از این مواد آلی تغذیه و الکترون آزاد می کنند. با استفاده از الکترودها، این الکترون ها را جمع‌آوری می کنیم که این فرآیند هیچ آسیبی به گیاه وارد نمی کند. این سیستم به یک محیط نسبتا مرطوب مثل تالاب، شالیزار یا جنگل‌های مانگرو نیاز داشته و در هر دو منطقه آب شور و آب شیرین کارآیی دارد.

آیا مردم درحال حاضر از این روش در زندگی روزمره استفاده می کنند؟

بله؛ نخستین سیستم تجاری ما سال 2014 در هلند ساخته شد و درحال اجرای چندین پروژه داخلی و خارجی هستیم. دو سیستم ماژولار و توبولار داریم؛ سیستم ماژولار شامل جعبه ای است که قابل استفاده با هر گونه گیاهی قابل رشد در محیط مرطوب است. چهار جعبه این سیستم در یک متر مربع حدود 0.1 وات برق تولید می کند که این میزان برای روشن کردن یک لامپ ال‌ای‌دی کوچک کافی است. با رشد و بزرگ شدن گیاه، جعبه ها دیگر دیده نمی شوند.

در مقیاس بزرگ تر مثلا برای تالاب ها، سیستم توبولار در نظر گرفته شده است. در این سیستم، لوله ها درون خاک و نزدیک ریشه ها قرار می گیرند.

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

بزرگترین پروژه های ماژولار ما در هلند اجرا می شوند. یک پروژه در اطراف زمین بازی کودکان است؛ این زمین بازی نزدیک یک مدرسه قرار دارد و برق مورد نیاز وای‌فای مدرسه از این طریق تأمین می شود. تابستان جاری پروژه ای به مساحت 100 مترمربع را با همکاری وزارت امور اقتصادی هلند آغاز می کنیم و این سیستم در مزارع گل هلند تعبیه خواهند شد. همچنین مشتریانی در آمریکا، لوکزامبورگ، سنگاپور داریم و درحال کار بر روی پروژه ای در آلمان هستیم.

این روش چگونه می تواند باعث تغییر نگرش ما در مصرف انرژی شود؟

در مبحث انرژی خورشیدی یا سوخت زیستی، دائما درحال رقابت برای استفاده از زمین هستیم. جمعیت جهان درحال افزایش است، اما اندازه سیاره زمین ثابت است. باید از زمین به شکل موثرتری استفاده کنیم و رویکرد ما، استفاده همزمان از زمین برای تولید غذا و سوخت است.

بطورمثال، در شالیزارها می توان همزمان برنج کاشت و برق تولید کرد. یک مزیت اقتصادی دیگر برای برنج کاران وجود دارد؛ در مناطق دورافتاده که دسترسی به برق وجود ندارد، می توان با کشت برنج، برق مورد نیاز را تأمین کرد که این کار قطعا به بهبود کیفیت زندگی منجر می شود.

گزینه دیگر، استفاده از سقف های سبز برای جمع آوری آب باران، تولید برق از گیاهان و افزایش تنوع زیستی در شهرها است.

بنابراین در آینده می توانیم انرژی مورد نیاز خود را (با کمک گیاهان) تولید کنیم؟

در آینده به منابع مختلف انرژی نیاز خواهیم داشت و باید مناسب ترین سیستم را با توجه به میزان انرژی مورد نیاز و شرایط محیط انتخاب کنیم. در یک منطقه خشک و گرم با تابش فراوان نور خورشید، بهترین گزینه انرژی خورشیدی است و در یک منطقه سرد و مرطوب، ایده ال ترین گزینه می تواند تأمین انرژی از طریق گیاهان باشد.

چالش های پیش روی شما چیست؟

به تحقیقات وسیع تری نیاز داریم. کارمان را با یک پروژه در دانشگاه واخنینگن (هلند) در سال 2007 آغاز کردیم و اکنون به اعتمادسازی در بازار نیاز داریم. نخستین شرکتی هستیم که بر روی این فناوری کار می کنیم و نمونه ای نداریم که با ما مقایسه شود. سیستم ما با پنل های خورشید مقایسه می شود، درحالیکه پنل های خورشیدی طی چند دهه گذشته توسعه یافته اند و سیستم ما هشت سال بیشتر سابقه ندارد.

اهداف بعدی شما چیست؟

بدنبال کاهش هزینه سیستم ها و امکان عرضه آن برای مناطق دورافتاده و کم درآمد هستیم تا بتوانیم به افزایش استانداردهای زندگی کمک کنیم. درحال کار بر روی سیستم توبولار هستیم و امیدواریم که 3 تا 5 سال آینده راهی بازار شود.

شما یک کارآفرین زن موفق و یک متخصص در حوزهای مردانه محسوب می شوید. چطور می توان زنان را به حضور بیشتر در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) ترغیب کرد؟

کاری را انجام دادم که دوست داشت و فکر می‌کردم برای دنیا مفید است. این تفکر، من را به جای رساند که الان هستم. والدین‌ام به من آموختند که به خودم و توانایی‌هایم ایمان داشته باشم. اگر با اشتیاق کاری را دنبال کنید، قطعا در آن کار موفق خواهید شد.

 

منبع: weforum

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا