در برنامه تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم از 38 درصد به 6 درصد کاهش یافت

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از (وب­دا)؛ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آستانه سال جدید با حضور در جمع صمیمی پزشکان، پرستاران و کارکنان مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی ابن سینا و عیادت از بیماران بستری از این بیمارستان روانپزشکی بازدید کرد. وی ضمن تبریک سال جدید اظهار امیدواری کرد، سال نو برای همه ایرانیان سالی همراه با شادکامی و سلامتی و موفقیت باشد.
 
دکتر هاشمی با بیان علت حضور خود در مرکز روانپزشکی ابن­‌سینا، گفت: ما در حوزه سلامت روان، مشکلات زیادی داریم و امکانات کمی در کشور برای این قسمت وجود دارد. تعداد تخت­های روانپزشکی خیلی کم است و نزدیک 40 هزار تخت در سراسر کشور کمبود داریم.
 
وی گفت: امیدوارم در سال جدید، خیرین سلامت و نیکوکاران در این حوزه به بیماران و دولت کمک کنند تا تعداد تخت­ها افزایش پیدا کند.
 
دکتر هاشمی تصریح کرد: برای اولین بار در سطح وزارت بهداشت، قائم مقام مشارکت های مردمی منصوب شد تا با جلب حمایت نیکوکاران بتوان مشکلات اینگونه مراکز را مرتفع کرد. دکتر هاشمی با بیان این­که بیماران مبتلا به اختلالات اعصاب و روان از نیازمندترین بیماران هستند، اظهار داشت: به دلیل مزمن شدن اینگونه بیماری­ها، هزینه های سنگینی برای خانواده های بیماران به همراه خواهد داشت و حوزه سلامت باید در این زمینه جدی کمک کند.
 
وزیر بهداشت ضمن تشکر از تمام کارکنان دانشگاه­های علوم پزشکی سراسر کشور به خاطر تلاش­های آنان در سال  93 گفت: بزرگ­ترین دستاورد سال 93 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم نوایی دولت و مجلس در حوزه سلامت دانست. وی افزود: در گذشته به دلیل هزینه های زیاد درمانی، کمبود داروها و مشکلات تجهیزات پزشکی، مردم در مراجعه به بیمارستان­های دولتی دچار اسیب می شدند که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم از 38 درصد به 6 درصد کاهش یافت و برای روستاییان این کاهش به 3 درصد رسید. وی افزود: همچنین مقیمی پزشکان در بیمارستان­ها، توزیع حدود 4 هزار نفر پزشک متخصص در بین بیمارستان­های کشور و نوسازی بیمارستان­ها را از جمله اقدامات سال 93 برشمرد.
 
دکتر هاشمی با اشاره به نقش مهم همکاری­های بین­بخشی در حوزه سلامت، به مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر کشور در بخش اورژانس هوایی، اظهار داشت: در حوزه بهداشت نیز هماهنگی بین بخشی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارشاد اسلامی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد، وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه­ها صورت گرفت که منجر به اقدامات اثربخشی در حوزه بهداشت شد. وی با تشریح اقدامات وزارت بهداشت در ارتباط و تعامل با وزارت آموزش و پرورش و ساخت خانه های بهداشت در روستاها اظهار داشت: در سال جاری بیش از هزار خانه بهداشت ساخته شد و هزار خانه بهداشت نیز در اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
 
دکتر هاشمی با بیان این­که اقلام دارویی در خانه های بهداشت روستایی به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به چهارصد قلم رسیده است، گفت: در سال 93 انواع واکسن­ها در اختیار مردم قرار گرفت و واکسن جدید پنج­گانه نیز اضافه شد. وی افزود: همچنین مکمل های غذایی برای مادران باردار، نوزادان و دختران و پسران در دوره دبستان در دسترس قرار گرفت. وی افزود: برای اولین بار در شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت، در تمام مراکز بهداشتی، پزشک حضور دارد و این برای مدیران حوزه سلامت افتخارآمیز است.
 
دکتر هاشمی با بیان این­که شهر مشهد دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین است اظهار داشت: یکی از اقدامات خوبی که شروع شد، پرداختن به حاشیه نشین­ها است که شرایطی بدتر از روستاهای مرزی دارند و از  ابتدایی ترین خدمات بهداشتی محروم هستند. وی افزود: اکنون خوشحالیم در مشهد، همه حاشیه نشینان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتنه­اند و به ازای هر هزار نفر، یک کارشناس بهداشت و به ازای هر 45 تا 50 هزار نفر، یک مرکز بهداشتی درمانی راه­اندازی شده و خدمات بهداشتی، دندانپزشکی، مراقبت­های پیش از بارداری و تغذیه­ای را ارائه به مردم ارایه می دهند. وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است در پایان سال 94، برای نه تا ده میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین کشور، این خدمات ارائه گردد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا