ایران جزء پنج کشور برتر دنیا در حوزه سلول های بنیادی است

سید سعید هاشمی عصر یکشنبه در آیین آغاز عملیات احداث مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی لرستان در خرم اباد اظهار کرد:جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی، غیر دولتی و دانش بنیان است که فناوری و آموزش را توام با یکدیگر مد نظر قرار داده است.
وی افزود:جهاد دانشگاهی فعالیت های خود را با این کلام گهربار امام راحل آغاز کرد و اکنون با الگوسازی از توان کشور در عرصه‎های مختلف آموزشی، علمی، فناورانه و تجاری سازی آن به توفیقات زیادی دست یافته است.
معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: نگاه مسئله محورانه به مشکلات و همچنین نگاه خدمت در کنار فرهنگ و مدیریت جهادی از اصولی است که همواره در جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار دارد.
هاشمی اضافه کرد: تولید و به روز رسانی فناوری در راستای حفظ رقابت پذیری برای رسیدن به توسعه از دیگر ویژگی های جهاددانشگاهی بوده که با 42 واحد، 16 پژوهشکده، 7 دانشگاه، 2 پارک علم و فناوری، 15 مرکز رشد در این راستا و برای تولید علم و توسعه کشور نقش آفرینی می‎کند.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با ایجاد 20 شرکت دانش بنیان در جهت تولید علم و توسعه در زمینه های پزشکی، صنعتی وکشاورزی اقدامات خوبی انجام داده است و توانسته پل ارتباطی خوبی بین جامعه وصنعت کشور باشد.
وی به ضرورت توسعه پژوهش و فناوری در استان‎های کم برخوردار اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی در نظر دارد به توسعه پژوهش در این استان‎ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل ‎های موجود کمک کند.
معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه تنها 20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از سوی دولت تامین می شود، یادآورشد: جهاد دانشگاهی نهادی درآمد محور بوده و عمده اعتبارات آن از محل درآمدهای خود جهاد تامین می شود، لذا واحدهای جهاد دانشگاهی باید در تبدیل ایده و علم به ثروت نقش اساسی ایفا کنند و منابع درآمدی پایدار ایجاد کنند.
هاشمی گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه کشاورزی وگیاهان دارویی نگاهی تولید دارو داشته و در زمینه تولید داروهای ضد سرطان موفقیت های خوبی را کسب کرده است.
وی اظهار کرد: این نهاد در حوزه مهندسی ورود کرده و همچنین وتولید فرستنده های رادیویی را بومی کرده است.
معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی تبدیل علم به ثروت را حلقه مفقوده مراکز علمی و دانشگاهی کشور عنوان کرد و افزود: مراکز رشد جهاد دانشگاهی باید در امر تجاری سازی به دنبال مدل های تجاری بدیع و جدید باشند تا در تبدیل ایده به ثروت پیش قدم باشند.
هاشمی با اشاره اینکه برنامه محوری در اولویت جهاد دانشگاهی قرار دارد، بیان کرد: برنامه توسعه در مجموعه استانی باید مشخص و براساس نقشه راه صورت پذیرد که در این راستا کمک های لازم از سوی جهاد دانشگاهی انجام می شود.
به گزارش ایرنا , معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی اضافه کرد:توسعه قطب های علم و فناوری از دیگر برنامه های جهاد دانشگاهی که در برنامه پنجم توسعه مشخص شده و تجاری سازی فناوری یکی از موضوعات مهم این برنامه ها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا