وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران بحرانی جدی بر جای می گذارد

سیناپرس: دکتر بهرام عکاشه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: در سرزمین ما تاکنون 100 پایگاه لرزه نگاری و 18 شبکه فرعی نصب شده که روزانه حداقل 40 زلزله ثبت می کنند. چنانچه کانون زمین لرزه نزدیک به این پایگاه ها باشد، زمین لرزه های یک ریشتری هم قابل ثبت هستند. البته در کشور ما با مساحتی که دارد به حداقل 400 پایگاه لرزه نگاری نیاز است که در مناطق مسکونی می بایست تعداد پایگاه های نصب شده بیشتر باشد.

عکاشه افزود: 55 سال پیش ژئوفیزیک در ایران پایه گذاری شد و تقریبا 50 سال پیش اولین پایگاه زلزله نگاری در خیابان کارگر شمالی فعلی نزدیک راکتور اتمی که آنجا وجود دارد، شروع به کار کرد.

پدر علم زلزله شناسی ایران خاطرنشان کرد: به جرات می توانم بگویم که عمده زلزله های ایران عمق سطحی دارند. سطحی به این معنا که از چند کیلومتری تا حدود 40 کیلومتری از سطح زمین اتفاق می افتند. در سرزمین ایران، زلزله خیزی جبال البرز را داریم که بزرگی آنها تا مرز 8 ریشتر می تواند باشد و عمق آنها اکثرا بین 15 تا 20 کیلومتری است. زلزله خیزی منطقه زاگرس را داریم که از حوالی کرمانشاه تا بندرعباس کشیده شده است. دیگر منطقه زلزله خیز ایران از مشهد تا حوالی کرمان امتداد دارد که شامل مرز ایران با افغانستان و پاکستان هم می شود. چهارمین منطقه لرزه خیز ایران، منطقه جنوب شرق کشور است و از بندرعباس و جاسک تا ایرانشهر و مرز پاکستان ادامه دارد. در این منطقه عمق زلزله ها می تواند تا 90 کیلومتر هم باشد.

وی یادآور شد: زلزله خیزی ایران به دلیل حرکت شبه قاره هند به سمت شمال غرب و حرکت شبه جزیره عربستان به سمت شمال و شمال شرق هست. منطقه مرکزی ایران زلزله خیز نیست. منظورم استان های مرکزی و اصفهان است. به همین دلیل در فرصت های مختلف به شورای امنیت ملی پیشنهاد کردم که بهتر است پایتخت را جا به جا کنند و به منطقه بین اراک تا اصفهان انتقال دهند و حتی اگر همه پایتخت هم منتقل نشود لااقل بخشی از پایتخت منتقل شود. مثل خیلی از جاها که این کار را کردند. یادمان باشد که پایتخت ما برای سال های متمادی در شهرهای تبریز، قزوین، اصفهان، شیراز و مشهد بوده، بنابراین جا به جایی پایتخت موضوع عجیبی نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: برای ایمنی مردم و شهر بایستی حتما پایتخت جا به جا شود. اگر زلزله ای بالای 7 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد، به جرات می توان گفت که تعداد کشته ها و زخمی ها بیش از 10 میلیون نفر خواهد شد و این موضوع تمام کشور را متاثر خواهد ساخت.

عکاشه گفت: کشور ما استعداد زلزله هایی تا مرز 8 ریشتر هم دارد. آخرین زلزله بزرگی که در منطقه تهران بزرگ اتفاق افتاد در سال 1830 میلادی بود. محاسبات من نشان می دهد که دوره بازگشت زلزله های بزرگ در تهران تقریبا 150 تا 160 سال است.

وی افزود: طبق مطالعاتی که انجام دادم هر 10 سال، انتظار وقوع یک زلزله 7 ریشتری در سرزمین ایران وجود دارد و هر سال نیز باید انتظار یک زلزله 6 ریشتری داشته باشیم.

پدر علم زلزله شناسی ایران خاطرنشان کرد : یادمان باشد که از ابتدای قرن بیستم تا امروز حدود 150 هزار انسان در ایران در اثر زلزله کشته شده اند، برای نمونه طبس 20 هزار نفر، بم 35 هزار نفر، رودبار حداقل 20 هزار نفر و… در هر حال کشور ما زلزله خیز است و ما باید با این پدیده زندگی کنیم. باید آن را بپذیریم و به جای اینکه وحشت کنیم، راه علاجش را بشناسیم. الان 70 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند و شهرهای ما متاسفانه حاشیه نشین زیاد دارد. حاشیه نشینی یعنی خانه های بسیار سست و ضعیف، آلونکی و حلبی آبادی. بنابراین باید فکری به حال این خانه ها و ساکنانش کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا