ساخت نخستین واکسن ام آر ان ای آنفلوانزا

به گزارش سیناپرس، محققان گزارش دادند: یک واکسن جدید mRNA آنفلوانزا تولید کرده اند که می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه کلی در برابر همه گیری های آنفلوانزای آینده مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید واکسن جدید آنفلوانزایی شدند که بر اساس فناوری ام آر ان ای ساخته شده و  در برابر هر ۲۰ زیرگروه شناخته شده ویروس آنفلوانزا موثر است.

این واکسن چند ظرفیتی از همان فناوری mRNA استفاده شده در واکسن ‌های کرونای فایزر و مدرنا استفاده می ‌کند. طی مطالعات اولیه مشخص شد، حتی زمانی که حیوانات در معرض سویه‌ های آنفولانزای متمایز از مواردی که در ساخت واکسن به کار رفته بودند، قرار گرفتند،واکسن فوق به‌ طور قابل ‌توجهی علائم را کاهش داده و از مرگ محافظت می ‌کند.

دکتر اسکات هنسلی، استاد میکروبیولوژی در دانشکده پزشکی پرلمن و از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: ایده مورد استفاده ما این است که واکسنی داشته باشیم که سطح پایه ای از حافظه ایمنی را در برابر سویه های مختلف آنفلوانزا به افراد ارائه دهد. به این ترتیب زمانی که بیماری همه گیر بعدی آنفولانزا رخ دهد، آمار ابتلا و مرگ بسیار کمتر خواهد بود.

گفتنی است، محققان این تیم مطالعاتی برای تولید واکسن فوق از یک استراتژی جدید استفاده کردند که بر اساس آن واکسیناسیون با استفاده از ایمونوژن ها (نوعی آنتی ژن که پاسخ های ایمنی را تحریک می کند) به همه زیرگروه های شناخته شده آنفلوانزا برای ایجاد محافظت گسترده واکنش نشان می دهد .

به گزارش سیناپرس، البته باید عنوان کرد که انتظار نمی رود واکسن فوق، ایمنی دائمی ایجاد کند در عوض، این واکسن یک پاسخ ایمنی حافظه ایجاد می‌کند که می‌تواند به سرعت به سیستم ایمنی بدن یادآوری کرده و با سویه‌ های ویروسی همه‌ گیر جدید نیز سازگار شود. به این ترتیب واکسن جدید انفولانزابه طور قابل توجهی بیماری‌ های شدید و مرگ ناشی از عفونت ‌ها را کاهش می دهد.

به گفته کارشناسان، این واکسن می تواند با واکسن های mRNA نسل اول کرونا قابل مقایسه باشد که برای سویه اصلی ووهان استفاده شد.این واکسن ها در برابر سویه های بعدی مانند اومیکرون مصونیت کامل ایجاد نکردند اما توانستند محافظت پایداری در برابر بیماری ‌های شدید و مرگ ایجاد ‌کنند.

هنگامی که این واکسن تزریق می ‌شود، توسط سلول ‌های گیرنده جذب شده و شروع به تولید نسخه ‌هایی از یک پروتئین کلیدی ویروس آنفولانزا، پروتئین هماگلوتینین، برای هر بیست زیرگروه هماگلوتینین آنفولانزا می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، در آزمایش های انجام شده روی موش ها مشخص شد واکسیناسیون mRNA به تمام ۲۰ زیرگروه آنفولانزا پاسخی قوی داد و آنتی بادی های بالایی تولید کرد که حداقل به مدت چهار ماه در سطوح بالا باقی ماند.

منبع: techexplorist