فضانورد مجارستانی به فضا می رود

به گزارش سیناپرس، طی دهه های گذشته مطالعات و اکتشافات فضایی وارد مرحله تازه ای از پیشرفت شده و در این میان تاسیس آژانس فضایی اتحادیه اروپا به برخی کشورهای این قاره مانند مجارستان، شانس حضور در ماموریت های فضایی را داد.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز سه شنبه با اشاره به توافقات این کشور با شرکت آمریکایی Axiom Space که پروژه های مشترک گردشگری فضایی و فناوری فضایی را با ناسا اجرا می کند، گفت: مجارستان انتظار دارد فضانورد خود را در اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ به ایستگاه فضایی بین المللی  بفرستد.

این مقام ارشد مجارستانی همچنین اعلام کرد: هشت نامزد از بین ۲۴۴ متقاضی مجارستانی انتخاب شده اند و  به زودی، چهار فضانورد کاندید برای این ماموریت انتخاب خواهند شد.

سیجارتو در نشست وزیران شورای آژانس فضایی اروپا در پاریس گفت: نفر نهایی و منتخب اصلی اجرای این ماموریت مهم تنها چند هفته قبل از اجرای این عملیات انتخاب خواهد شد.بنابراین همه چهار داوطلب نهایی باید در کلیه مراحل آمادگی حضور یافته و آماده باشند تا به ماموریت اعزام شوند.

به گزارش سیناپرس،بر اساس توافقات صورت گرفته در این رابطه، در اواخر سال ۲۰۲۴، یک فضانورد مجارستانی با همکاری شرکت آمریکایی Axiom Space در یک ماموریت تحقیقاتی ۳۰ روزه به ایستگاه فضایی بین ‌المللی فضایی اعزام خواهد شد.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه توضیحاتش گفت: مجارستان بزرگترین برنامه فضایی تاریخ این کشور را به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون یورو راه اندازی کرده است. یکی از اهداف این برنامه فرستادن یک فضانورد مجارستانی به فضا است. طبق این پروژه، شرکت‌های مجارستانی قرار است بسته ‌ای از قرارداد ها را از شرکت ‌های هوا فضای اروپایی دریافت کنند، اما قبل از آن برای ارتقای فناوری پایه تولید خود کمک‌های بلاعوض دولتی را دریافت خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس،اولین فضانورد مجارستانی، برتالان فارکاس نام داشت که در سال ۱۹۸۰ میلادی یک پرواز فضایی هفت روزه به ایستگاه فضایی سالیوت-۶ اتحاد جماهیر شوروی را به همراه والری کوباسوف فضانورد شوروی تجربه کرد. به این ترتیب مجارستان به هفتمین کشوری تبدیل شد که تا به حال در فضا نماینده داشته است.

پس از آن این کشور شرق اروپا نتوانست دستاورد فضایی چشمگیری داشته باشد و به همین دلیل در سال ۲۰۲۰، دولت مجارستان درباره اعزام فضانورد  با آژانس فضایی دولتی روسیه وارد گفتگو شد، اما این مذاکرات نتیجه‌ای نداشت. به گفته منابع مطلع، طرفین در مورد تعدادی از مسائل از جمله هزینه نهایی این ماموریت به توافق نرسیدند.

به گزارش سیناپرس،در حال حاضر مجارستان قصد دارد با کمک آژانس فضایی اتحادیه اروپا و ناسا تا دو سال دیگر فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا