امواج خورشیدی چگونه روی زمین تاثیر می گذارند؟

به گزارش سیناپرس،احتمالا تاکنون در اخبار با پدیده امواج و شعله های خورشیدی و تاثیرات آن روی سیستم های مخابراتی و ناوبری، مطالبی را شنیده اید. در این گزارش تلاش می کنیم به بررسی ابعاد این پدیده و تاثیرات واقعی آن بپردازیم.

خورشید یک ستاره سوزان و در حال اشتعال است که همین ویژگی آن را به منبع نور و انرژی منظومه شمسی تبدیل کرده است. در حقیقت بدون خورشید، زندگی وجود نداشته و حیات روی زمین شکل نمی گرفت. مطالعات متعددی نشان داده اند که شعله‌ های قوی خورشیدی می ‌توانند جریانی از ذرات زیر اتمی پرانرژی را آزاد کنند که اغلب نمایش‌های شفقی تماشایی به ما می ‌دهند.

از نظر علمی، شعله های خورشیدی انتشار پرانرژی تابش الکترومغناطیسی و گاهی ماده، از سطح خورشید هستند که تصور می شود ناشی از چرخش موضعی و تنظیم مجدد میدان مغناطیسی خورشید باشد. خوشبختانه باید اذعان داشت که بیشتر این تشعشعات الکترومغناطیسی توسط یونوسفر در جو زمین جذب شده و تأثیر کمی بر سیاره دارد.

با این حال، شعله ‌های قوی خورشیدی می ‌توانند یونیزاسیون اتمسفر فوقانی را افزایش داده و الکترون‌ ها را از اتم ‌های آن‌ ها خارج کنند. این فرایند در انتشار سیگنال‌ های رادیویی موج کوتاه مورد استفاده برای ارتباطات اختلال ایجاد می‌ کند. شراره های خورشیدی همچنین بر اساس ذات خود، یونوسفر را گرم کرده و باعث انبساط آن می شوند که تهدیدی بالقوه برای ماهواره های قرار گرفته در مدار پایین زمین است.

به گزارش سیناپرس، برای ارائه بهترین مثال در رابطه با این نوع آسیب ها می توان به طوفان خورشیدی جدیدی اشاره کرد که برخی ماهواره های استارلینک را دچار آسیب کرده و از بین برد. سناریوی خطرناک تر زمانی است که یک شراره خورشیدی جریانی از ذرات زیراتمی پرانرژی را به سمت زمین آزاد می کند.

این پرتاب ‌های جرم تاجی  یا CME، میدان مغناطیسی زمین را تحت تأثیر قرار داده و آن را فشرده کرده و  تکان می ‌دهد. در نهایت این پدیده می تواند جریان‌ های الکتریکی عظیمی را در خطوط تلفن و شبکه‌ های توزیع الکتریکی در سطح سیاره ما ایجاد کند. CME ها همچنین می توانند فضانوردان را در معرض سطوح خطرناک تشعشع قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، البته همه جنبه های این امواج خورشیدی، منفی نبوده و یکی از نتایج مثبت CME ها این است که آنها اغلب مسئول نمایش شفق های چشمگیر در مناطق قطبی زمین هستند. با این حال، به طور کلی، هیچ اثر بلندمدتی از شراره های خورشیدی یا CME ها، چه برای انسان و چه برای سیاره زمین وجود ندارد.