بررسی مضرات رژیم غذایی سرشار از فسفر

با توجه به این مساله که فسفر یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن محسوب شده و در سلامت  انسان نقش مهمی ایفا می کند ، بنا به اعتقاد پژوهشگران نمی توان بر مصرف زیاد آن تاکید کرد .

فسفر در تمام سلول های بدن و بیشتر در دندان ها و استخوان ها انباشته می شود . این مساله نقش مهمی در سلامت بدن و یا فرسودن و گسستن بدن بازی می کند .

فسفر در دو بخش تولید انرژی و سنتز پروتئین دیده می شود . این ماده یکی از اجزاء مهم آدنوزین تری فسفات  ATP(Adenosine Triphosphate) و یا انرژی مولکول است که بدن تولید کرده و از آن بهره مند می شود و دیگر اینکه فسفر یک جزء از DNA ، RNA ، مولکول ها ی بدن که اطلاعات ژنتیکی را در خود دارند و سنتز پروتئین است ؛ محسوب می شود . در صورتی که بدن فاقد فسفر باشد و یا با کمبود فسفر روبرو شود ، تولید پروتئین در بدن مختل شده که این موضوع سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

به طور کلی توصیه رژیم غذایی حاوی فسفر به این گونه است : بزرگسالان روزانه نیازمند 700 میلی گرم فسفر هستند در حالی که کودکان به میزان بیشتری نسبت به آن نیاز دارند چرا که استخوان ها و دندان هایشان در حال رشد است به طوری که گروه سنی بین 9 تا 18 سال ، روزانه نیازمند 1250 میلی گرم فسفر هستند . نیاز کودکان زیر 9 سال به فسفر معمولا کمتر از این میزان خواهد بود .

غذاهایی که می توانند فسفر بدن را در طول روز تامین کنند و به عنوان منبع خوب این ماده در رژیم غذایی قرار گیرند ، عبارت اند از : غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت ، تخم ماهی ، شیر ، مغزها و حبوبات .

لازم به ذکر است که هر ماده ای که بدن به آن نیاز دارد ، در صورتی که بسیار زیاد و یا بسیار کم مصرف شود ، خطرناک و مضر است . فسفر از موادی است که مصرف روزانه آن به مقدار محدود ضروری بوده و استفاده بیش از حد آن می تواند مضر باشد .

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سطح بالای فسفر در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد . با توجه به این پژوهش ها ، سطح بالایی از فسفر  باعث بروز  یک سیگنال استرس در سلول شده که منجر به آزاد شدن میکروذرات می شود و این عمل لخته شدن خون را در پی داشته  که در نهایت افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به دنبال خواهد داشت .

تحقیقات دیگری که در مجله EMBO Molecular Medicine منتشر شده ، نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از فسفر ، منجر به فشار خون بالا می شود که یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی بوده و خطر ابتلای به آن را افزایش می دهد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله نفرولوژی (کلیه شناسی) جامعه امریکا (American Society of Nephrology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا