روابط جنسی پرخطر عامل شماره یک ابتلا به ایدز در کشور

معاون مرکز تحقیقات ایدز در کشور به تازگی از ابتلای 55 هزار نفر به بیماری اچ آی وی در ایران و دو رقمی شدن تعداد مبتلایان زن خبر داد. در این رابطه با مینو محرز رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز و حمید عمادی رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی گفتگو کردیم.

این دو از دغدغه مبتلایان به قرار گرفتن در لیست سیاه، ممنوع الخروجی و به دنیا آمدن کودک سالم از زوج های آلوده و نقش ازدواج سفید در گسترش انتقال بیماری گفتند.

ایدز و اچ پی وی، دو ویروس خطرناک جنسی هستند که متاسفانه روز به روز شاهد افزایش شیوع آن ها هستیم. رفتارهای جنسی پر خطر از عواملی است که می تواند هر فرد را در معرض ابتلا به این دو ویروس قرار دهد.

دکتر مینو محرز رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرکزاری سیناپرس در مورد تصویر کلی گسترش ایدز در کشور، گفت: از همان ابتدا که فعالیت هایمان را برای آگهی بخشی نظام مند در خصوص این بیماری آغاز کردیم، همواره نگران گسترش اچ ای وی در ایران بوده ام، در دوره ای نیز اقدامات مثمرثمری هم انجام گرفت.آموزش در این بین نقش کلیدی دارد، چون بیمار خود باید داوطلبانه مراجعه کند و ما نمی توانیم نسبت به شناسایی بیماران اقدام کنیم و کار صحیحی هم نیست.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: در ایران کارخانه های کاندوم سازی وجود دارد و قیمت این کالا باید قطعاً تنظیم شود، هرچند اکنون نیز در کلینیک ها و در کنار بحث مشاوره کاندوم رایگان عرضه می شود، البته بسیاری دوست ندارند که از این وسیله استفاده کنند و باید استفاده از آن را به شکل جدی‌تری ترویج کرد. بسیاری از افرادی که جهت تشخیص این بیماری مراجعه می کنند، نگرانی های نیز دارند، مثلاً پیش تر می پرسند که آیا در لیست سیاه قرار نمی گیرند و یا اینکه ممنوع الخروج نمی شوند. همه اینها ناشی از عدم اطلاع، آموزش و آگهی بخشی است.

پیشتر وزیری در آموزش و پروش بود که تلاش هایی در این زمینه انجام داد، اما این نهاد هیچ وقت آنگونه که باید و شاید در زمینه آموزش پیشگیری از ایدز و یا حتی آموزش مسائل جنسی راغب نبوده است. این درحالی است که بلاخره کودکان و نوجوانان باید مسائل مرتبط با آمیزش جنسی و بهداشت جنسی را یک جایی یاد بگیرند.

دکتر محرز با اشاره به سیاست تریبون های رسمی در این باره گفت: در استرالیا یا آمریکا تلویزیون مرتب برنامه هایی را برای آگهی بخشی دراین خصوص پخش می کند، کاری که صداوسیما کمتر به آن پرداخته است درحالی که مردم مشتاق یادگیری هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشرفت های علمی صورت گرفته در این زمینه گفت: در حال حاضر حتی زوج های که یکی از آنها آلوده شده نیز امکان ادامه زندگی نرمال و بچه دار شدن را نیز دارند، حتی مادران آلوده نیز می توانند بچه های خود را تحت تدابیر پزشکی سالم به دنیا بیاورند.

ایدز و ازدواج سفید

حمید عمادی رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: هر چند آمارهای رسمی و قابل اعتماد را باید وزارت بهداشت اعلام کند، اما متکی بر مشاهدات میدانی پزشکی و مراجعات می‌توان گفت که تعداد مبتلایان به بیماری اچ آی وی در جامعه با یک شیب ملایم در حال افزایش است. در دوره کرونا طبیعتاً مراجعات برای تشخیص و درمان به صورت چشمگیری کاهش یافت،اما این مسئله را نمی توان به پای کاهش تعداد مبتلایان گذاشت.

وی در ادامه افزود: برخلاف سابق که سرنگ مشترک دلیل عمده انتقال بیماری اچ آی وی بود، در حال حاضر روابط جنسی پرخطر عامل شماره یک در کشور ما محسوب می شود. بنابراین مهمترین عامل برای جلوگیری از انتشار بیشتر ایدز در کشور آگاهی بخشی است. هر چه آگاهی جامعه و به ویژه جوانترها نسبت به این بیماری و بحث استفاده از وسائل پیشگیری افزایش پیدا کند، قطعاً نتایج بهتری نیز حاصل خواهد شد.

وی افزود:در حال حاضر جامعه ما تا حدی نسبت به این مقوله آشنایی دارد. قیمت کاندوم هم حتی اگر افزایش هم پیدا کرده باشد، جوانی که می داند استفاده از این وسیله در عدم ابتلای او به این بیماری تا چه حد مهم است، حتی اگر چند برابر قیمت هم باشد، آن را خریداری می کند.

عمادی در ادامه با اشاره به رواج روابط پرخطر در جامعه افزود: در حال حاضر ازدواج سفید در جامعه رواج بیشتری یافته است؛بنابراین همین مساله می تواند ریسک ابتلای به بیماری را افزایش دهد. توصیه ما این است که همه زوج هایی که در معرض رفتار پرخطر هستند، حتماً نسبت به آزمایش ایدز اقدام کنند. تست اچ آی وی قیمت بالایی ندارد و در اکثر آزمایشگاه ها نیز انجام می شود، همچنین نیازی هم به دستور پزشک ندارد. اگر هم پزشک معرفی کند، که آزمایش تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و بالطبع هزینه بسیار کمتری دارد.

بنابراین به همه افراد توصیه میشود اگر رفتارهای پرخطر دارند حتما تست اچ آی وی را فراموش نکنند.زیرا رفتار جنسی پرخطر می تواند زمینه سازی انواع بیماری های مقاربتی و ایدز باشد به همین دلیل باید از انجام آن پرهیز کرد.

گفتنی است،ایدز با همه حاشیه های تلخی که به مبتلایانش تحمیل می کند، یک مشکل عمده در سفرهای این افراد به وجود می آورد. بر اساس قوانین مسافرتی و مهاجرتی بیشتر کشورهای دنیا، سفر یک فرد اچ آی وی مثبت یا مبتلا به ایدز اگر ممنوع نباشد، با محدودیت های بسیاری رو به رو می شود. در ایران تمام مهاجرانی که با ویزای کار به کشور سفر می کنند یا قصد اقامت بیش از 3ماه در ایران را دارند، نیازمند گواهی سلامت و تست اچ آی وی هستند.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا