رونمایی از ژاکت‌های جین برای دوچرخه‌سواران شهری

ژاکت جکارد لیوایز مجهز به فناوری گوگل تراکر، از یک فناوری فوق‌العاده در نخ بافت خود استفاده می‌کند. در واقع الگوی بافت ژاکت جین جکارد، در مقایسه با ژاکت‌های معمولی تفاوت بسیار اندکی دارد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۹)

این ژاکت جین آینده، در گوگل آی‌اُ ۲۰۱۶ رونمایی شد. این ژاکت که ذیل پروژه جکارد- همکاری مشترک شرکت لیوایز و بخش محصولات و فناوری پیشرفته گوگل- تولید شده، پیوند فوق‌العاده فناوری و مد است.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری پوشیدنی  - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۸)

زمانی که همکاری مشترک این دو شرکت  رسماً اعلام شد، اینگونه گمانه‌زنی می‌شد که گوگل برای شلوارهای جین هوشمند، فناوری پوشیدنی ویژه‌ای ارائه خواهد کرد. این ژاکت به گونه‌ای طراحی شده تا نیازهای دوچرخه‌سواران شهری را مرتفع سازد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری پوشیدنی - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۷)

فناوری پوشیدنی مورد استفاده در ژاکت

سرآستین دست چپ این ژاکت شامل یک طرح متغیر است که از یک نخ رسانا با یک جنس خاص ساخته شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که از آن به عنوان یک پلتفرم لمسی استفاده نماید.  این صفحه لمسی تعاملی به کابر این امکان را می‌دهد تا به کمک صوت و با استفاده از گوگل مپز مسیریابی کند، به تماس‌های تلفنی پاسخ بگوید یا آنها را رد کند و با ضربه آهسته و یا شدید، موسیقی را عوض کند. بنابراین دوچرخه‌سواران شهری به کمک این فناوری پوشیدنی و این ژاکت‌ها از دردسر بیرون آوزدن گوشی به هنگام دوچرخه‌سواری رها خواهند شد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری پوشیدنی- فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۶)

 این ژاکت یک بند سیاه‌رنگ بر روی سرآستین چپ دارد. این بند، مدارهای لازم برای اطمینان از عدم از دست دادن اتصال لباس به هنگام حرکت را در خود جای داده است.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۲)

لیوایز به دنبال این نبود که فناوری‌های پوشیدنی را در تمام ژاکت‌ها تعبیه کند بلکه این مورد خاص دوچرخه‌سواران شهری بود که علاقمندی آنها را برانگیخت. پاول دیلینگر قائم مقام نوآوری محصول شرکت لیوایز فرآیند ایده‌پردازی در خصوص این ژاکت را اینگونه شرح می‌دهد:

«وقتی ما با این واقعیت روبرو شدیم که این ایده پتانسیل زیادی برای پسران و دخترانی که عاشق لیوایز و عاشق دوچرخه‌سواری هستند دارد و می‌تواند به آنها کمک نماید، خیال‌پردازی ما به یک موضوع عادی و طبیعی تبدیل شد.»

واسط کاربر این ژاکت به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند توسط کاربر و بر اساس اشارات و حرکات مورد نظر او برای انجام کارها (قطع و وصل تلفن؛ عوض کردن آهنگ و …) تنظیم شود. سازندگان این ژاکت همچنین یک اپلیکیشن تولید کرده‌اند که به کمک آن می‌توان اشارات و حرکات مود نظر برای یک قابلیت خاص را تعریف نمود یا تغییر داد. این فناوری با اسپوتیفای و استراوا سازگار است.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۱۰)

واسط کاربری نامرئی

هم گوگل و هم لیوایز هر دو به دنبال این بوده‌اند تا در عین استفاده از فناوری، سبک و مد و ظاهر لباس‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهند. بنابراین هدف پروژه جکارد اطمینان یافتن از این موضوع بود که سبک و ظاهر البسه، توسط فناوری به کار رفته در آن تضعیف نشود.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۱)

این امر یک محدودیت مهم در طراحی و نمونه‌سازی ژاکت بود. در حالی که متخصصان فناوری علاقمند بودند تا فناوری مورد استفاده در لباس را به گونه‌ای نمایان و آشکار در معرض دید بگذارند، طراحان شرکت لیوایز می‌خواستند تا ظرافت سبک و ظاهر لباس حفظ شده و لباس زیبا به نظر برسد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۵)

با توجه به اصول مد، بیرون زدن یک سیم از زیر لباس به هیچ وجه قابل قبول نبود بنابراین تگ هوشمندی که دور سرآستین پیچیده می‌شود، به یک پورت یو‌اس‌بی مجهز شده که می‌تواند به کمک آن شارژ شود. دکمه قابلمه‌ای (فشاری) رو سرآستین، یک موتور لمسی درون خود دارد که به کاربر از طریق لرزش هشدار می‌دهد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۱۱)

همچنین چراغ ال‌ای‌دی روی آن به کاربر کمک می‌کند تا از آن به هنگام حرکت استفاده کند. چالش دیگری که طراحان با آن مواجه بودند این بود تا این فناوری را برای استفاده روزانه سازگار کنند. طراحان نه تنها به دنبال این بودند تا ژاکت همانند ژاکت‌های معمولی لیوایز به نظر برسد بلکه می‌خواستند تا کاربران با این ژاکت همانند سایر ژاکت‌های جین رفتار کنند؛ از جمله بتوانند آنها را درون ماشین لباسشویی بیندازند.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۴)

این ژاکت فوق‌العاده به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید آن را – به غیر از تگ هوشمند- درون ماشین لباسشویی بیندازید و بعد از شستشو همانند قبل کار خواهد کرد.

در حال حاضر کارخانه‌های جدیدی برای ساخت این ژاکت ساخته شده‌اند. در واقع این ژاکت در حال حاضر در کارخانه‌های فعلی لیوایز در حال تولید است. نخ رسانای مورد استفاده در این ژاکت به گونه‌ای است که ژاکت دوخته شده، همانند سایر ژاکت‌های معمولی به نظر می‌رسد.

ژاکت فوق‌العاده قابل شستشو گوگل با آخرین فناوری های روز - فردانما - آینده صنعت نساجی و پوشاک (۳)

تا پاییز ۲۰۱۶، ژاکت جکارد لیوایز مجهز به گوگل تراکر، تحت آزمایش اولیه قرار خواهد گرفت. ژاکت‌های مردانه و زنانه برای بهار ۲۰۱۷ جهت فروش عمومی در آمریکا و پس از آن در اروپا و آسیا عرضه خواهند شد.

به گزارش فردانما،فناوری مورد استفاده در این ژاکت در سال ۲۰۱۷ در دسترس برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت که منجر به باز شدن درهای تازه برای توسعه و بکارگیری قابلیت‌های جدید در این ژاکت خواهد شد. لیوایز درصدد است تا دامنه محصولات خود مبتنی بر پلتفرم جکارد را گسترش دهد.

علاوه بر این، گوگل نیز به دنبال شرکای تجاری جدید در خصوص توسعه این فناوری برای البسه ورزشکاران، لباس کار اداری و لباس‌های ست است.

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا