وقتی گرسنه هستید به کودکانتان غذا ندهید

پژوهشگران به تازگی اقدام به مطالعه رفتارهای والدین در هنگام تغذیه کودکان خود کرده و دریافتند اگر والدین در هنگام غذا دادن به کودک، احساس گرسنگی کنند، میزان بسیار بیشتری غذا به فرزند خود خواهند داد. در همین رابطه سارا استرومبرگ دانشجو و پژوهشگر دانشگاه فلوریدا که در این پژوهش ها مشارکت دارد اعلام کرد: به طور معمول کودکان توانائی تشخیص دقیقی برای زمان سیر شدن نداشته و به همین دلیل میزان غذای اضافه ای که والدین به ان ها می دهند را خواهند خورد.

نکته بسیار مهم در این مطالعات، کشف ارتباط بین اضافه وزن مادر، میزان چاقی وی و درجه گرسنگی والدین در نحوه و میزان غذای ارائه شده به کودکان است که بر این اساس مشخص شد هرچه میزان گرسنگی یا اضافه وزن و چاقی مادران بیشتر باشد، میزان غذای ارائه شده به کودکان نیز بیشتر و عموما بالاتر از حد مورد نیاز بدن کودک خواهد بود. معمولا والدین نسبت به زمان و میزان ارائه غذا به کودکانشان تصمیم می گیرند اما بهتر است میزان استاندارد و معقولی برای هر وعده غذائی در نظر گرفته و بیشتر از آن به کودکان غذا ندهید زیرا در صورتی که کودک احساس گرسنگی کند، قطعا اعلام کرده و از شما غذای بیشتری طلب خواهد کرد.

در این مطالعات بیست و نه کودک در فاصله سنی سه تا شش سال به همراه مادرانشان مورد بررسی قرار گرفته و نحوه و میزان غذا دادن والدین به کودکان در هنگامی که آن ها سیر بوده یا احساس گرسنگی می کردند مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعات پژوهشگران از مادران و فرزندان درخواست کردند تا شرایط مختلفی مانند انجام بازی های مختلف انرژی بر و به دنبال آن صرف وعده های غذائی ناهار و شام را تجربه کنند. عموما پس از ده دقیقه بازی های فعال؛ از مادران درخواست شد تا میزان گرسنگی خود را اعلام کرده و همچنین میزان گرسنگی کودکانشان را نیز تخمین بزنند. در ادامه به این افراد مجموعه ای از خوراکی ها و نوشیدنی ها ارائه شده و از مادران درخواست شد تا ابتدا به فرزندان خود غذا دهند.

مطالعات انجام شده حاکی از این موضوع بود که مادران چاق و دارای اضافه وزن و همچنین مادرانی که احساس گرسنگی بیشتری می کردند، در هنگام تغذیه کودکان خود، از مقدار غیر متعارف و بسیار بیشتری از غذا برای سیر کردن فرزندان خود استفاده کرده و به این ترتیب کودکان آن ها به نسبت سایر کودکان، میزان بیشتری غذا دریافت کردند.

 نکته بسیار مهم در این مطالعات، کشف ارتباط بین اضافه وزن مادر، میزان چاقی وی و درجه گرسنگی والدین در نحوه و میزان غذای ارائه شده به کودکان است که بر این اساس مشخص شد هرچه میزان گرسنگی یا اضافه وزن و چاقی مادران بیشتر باشد، میزان غذای ارائه شده به کودکان نیز بیشتر و عموما بالاتر از حد مورد نیاز بدن کودک خواهد بود.

در همین رابطه پرفسور دیوید جانیکی استاد دانشگاه فلوریدا و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: معمولا والدین نسبت به زمان و میزان ارائه غذا به کودکانشان تصمیم می گیرند اما بهتر است میزان استاندارد و معقولی برای هر وعده غذائی در نظر گرفته و بیشتر از آن به کودکان غذا ندهید زیرا در صورتی که کودک احساس گرسنگی کند، قطعا اعلام کرده و از شما غذای بیشتری طلب خواهد کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تغذیه و رژیم های غذائی Human Nutrition and Dietetics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا