سی‌تی اسکن و آزمایش استرس به یک اندازه برای بیماران قلبی مؤثرند

به گزارش ایسنا، محققان در نشست سالانه دانشکده قلب‌شناسی آمریکا در سان‌دیگو اظهار کردند، بیماری که برای تشخیص‌های اولیه تحت سی‌تی اسکن قرار می‌گیرد، کمتر احتمال دارد که به آزمایشات متعاقب نیاز پیدا کن

آن‌ها به ارزیابی 10 هزار و سه بیمار پرداختند که برخی از آن‌ها تحت آزمایشات استاندارد برای سنجش واکنش قلب‌شان به استرس توسط سیگنال‌های الکتریکی، امواج صوتی یا تصویربرداری قرار گرفته بودند.

سایر بیماران سی‌تی اسکن قلب انجام داده بودند که یک تصویر سه بعدی از عروق خونی ارائه می‌کند.

به گفته محققان، این پژوهش نشان داد که نتایج تشخیص‌ها عالی بوده و بدون در نظرگرفتن نوع آزمایش، عملکردی مشابه دارند. اما سی‌تی اسکن گزینه ایمنتری برای برخی بیماران محسوب شده و به آن‌ها در اجتناب از آزمایشات بیشتر و همچنین قرار گرفتن در معرض تابش مرتبط با آزمایشات هسته‌ای استرس کمک خواهد کرد.

بیماران آمریکایی و کانادایی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، هیچکدام به بیماری عروق کرونر شناخته شده ابتلا نداشتند اما همگی از علائمی دال بر بیماری قلبی برخوردار بودند.

همه آن‌ها حداقل یک عامل خطر برای بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، دیابت یا تاریخچه استعمال سیگار داشتند.

این بررسی‌ها نشان داد که نرخ مرگ‌ومیر، حمله قلبی، عوارض ریوی اصلی یا بستری شدن در بیمارستان برای درد سینه در هر دو گروه در طول دو سال چکاپ تنها سه درصد بود.

محققان همچنین هزینه‌های پزشکی و بازپرداخت برای مراحل را بررسی کرده و نتایج آن را جداگانه ارائه کرده‌اند. به گفته محققان، حداقل چهار میلیون بیمار سالانه علائم بیماری قلبی از جمله درد سینه و تنگی نفس را گزارش می‌کنند.