هشداربانک جهانی درخصوص مدیریت نامناسب منابع آب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محسن سلیمانی روزبهانی افزود: بانک جهانی در خصوص 'تغییر اقلیم، آب و اقتصاد'، کشور ایران را از اصلی ترین کشورهایی دانست که تحت تاثیر این تغییرات بویژه محدودیت منابع آب قرار خواهند گرفت و در صورت عدم تغییر در رویکردهای حال حاضر توسعه و مدیریت منابع آب این موضوع تا سال 2050 حداقل 6 درصد رشد منفی تولید ناخالص ملی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: در گزارش بانک جهانی بر این موضوع تاکید شده است که آثار تغییر اقلیم در درجه اول در چرخه آب نمایان خواهد شد و شاهد تبعات آن در حوضه غذا، شهرنشینی، انرژی و سیستم محیط زیست خواهیم بود این در حالی است که با افزایش جمعیت، ارتقای درآمدها و گسترش شهرها تقاضا برای مصرف آب، بیشتر به شکل تصاعدی افزایش می یابد، این در حالی است که دسترسی به منابع آب قابل دسترس نامطمئن تر خواهد بود. 
وی افزود: در این بین کشورهایی مانند کشورهای خاورمیانه که به طور طبیعی دسترسی محدودتری به منابع آب دارند و در عین حال اقتصاد رو به رشدی را تجربه می کنند با شکنندگی بیشتر در مواجهه با این پدیده روبرو خواهند بود. 
سلیمانی گفت: در بخش دیگری از این گزارش به این موضوع اشاره شد که رشد اقتصادی به شکل حیرت آوری یک تجارت تشنه و محتاج آب است، آب فاکتور مهمی در مقوله تولید بوده و دسترسی کمتر به منابع آب منجر به کاهش رشد اقتصادی و به تبع آن ایجاد تصویر ناشفافی از وضعیت اقتصادی خواهد شد. 
وی افزود: مدلسازی های انجام شده نشان می دهد که با کاهش آب در بخش های کشاورزی، بهداشت، درآمد و آثار آن بر محیط زیست برخی از مناطق دنیا (بویژه خاورمیانه) شاهد کاهش تولید ناخالص ملی منفی تا سقف 6درصد و قرار گرفتن در مدار رشد اقتصادی منفی خواهند بود. 
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: تغییرات در امکان دسترسی به منابع آب می تواند منجر به تشدید مهاجرت و شعله ور شدن اختلافات مدنی شود و این مسئله می تواند تا حد زیادی موضوع امنیت و به تبع آن تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد. 
وی افزود: با اشاره به نقشه های جهانی تولید شده در این گزارش، کشور ایران را از جمله پرخطرترین کشورهای مرتبط با موضوع دانسته و با استناد به راه حل های ارایه شده در این گزارش موضوع مدیریت منابع آب و توجه ویژه به مدیریت تقاضا به جای تمرکز بر استحصال منابع آب را از اولویت های اصلی کشور برای برون رفت از این شرایط بر شمرد و به این نکته نیز اشاره کرد که ادامه شرایط حال حاضر اکوسیستم های طبیعی بویژه تالاب ها را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
سلیمانی ادامه داد: این گزارش می افزاید؛ اهداف توسعه پایدار (SDGs) در حوزه های امنیت غذا، بهداشت، تامین آب سالم، ایجاد صنایع و شغل های جدید برای معیشت پایدار بدون تامین آب کافی و مطمئن برای حیات کره زمین و پایداری خدمات اکوسیستمی، دست یافتنی نخواهند بود. 
وی گفت: این گزارش ضمن دعوت از همه در به رسمیت شناختن ارتباط در هم تنیده آب برای تامین غذا، انرژی، شهرنشینی و محیط زیست به راه حل های ذیل نیز اشاره دارد:
– بهینه کردن مصرف آب از طریق برنامه ریزی و مشوق های بهتر 
– در صورت امکان گسترش تامین و دردسترس قرار گرفتن آب از طریق توجه ویژه به روش های کم خطرتر نظیر تغذیه آب های زیرزمینی و حفاظت از تالاب ها در کنار رویکردهای مهندسی معمول نظیر ساخت سد، بازچرخانی آب و آب شیرین کن ها 
– کاهش اثرات سوانح طبیعی نظیر خشکسالی ها و سیل ها از طریق برنامه ریزی و اجرای اقدامات پیشگیرانه و انطباق پذیری 
وی اظهار کرد: در جمع بندی این گزارش سیاست های هوشمندانه در بخش آب به عنوان یکی از زیربناهای اصلی سیاست های هوشمندانه در بخش اقلیم و سیاست های هوشمندانه توسعه کشورها قلمداد شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا