بیماران دیابتی با تجویز پزشک هر دو ساعت یک وعده غذا صرف کنند

دکتر سارا صرافی‌زاده گفت: متاسفانه هنگام مراجعه بیماران دیابتی به پزشک، آموزش‌های درست به آن‌ها داده نمی‌شود و مکالمه بین بیمار و پزشک تنها به حذف یک‌سری موادغذایی ختم می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که اصول و رژیم غذایی مناسب به درستی به بیماران دیابتی ارایه نمی‌شود بنابراین بیمار مبادرت به خود کنترلی می‌کند در حالی که این امر غیرممکن است.

دکتر صرافی‌زاده گفت: خود کنترلی بیمار باعث می‌شود وی در طول روز با استرس افزایش یا کاهش قند خون مبادرت به مصرف موادغذایی کند، این بیماران در هر سه ماه که تست قند خون انجام می‌دهند، نسبت به گذشته شرایط نامناسب تری پیدا کرده و استرس باعث تشدید بیماری آن‌ها می‌شود.

مصرف کربوهیدرات روزانه نکته مهم در تغذیه بیمار دیابت

این متخصص تغذیه ادامه داد: در گذشته اولین توصیه به بیماران دیابتی حذف خوراکی‌هایی مانند شیرینی، شکلات و عسل از برنامه غذایی آن‌ها بود ولی در حال حاضر موضوع مهم در تغذیه آنها مصرف کربوهیدرات روزانه است.

به گزارش وب دا؛ این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: متخصصین تغذیه باید با با توجه به قد، وزن و سن افراد دیابتی، میزان کربوهیدرات موردنیاز روزانه آن‌ها را محاسبه کرده و این مقدار را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.

دکتر صرافی‌زاده در ادامه گفت: در بیشتر مواقع این‌گونه محاسبات انجام نمی‌گیرد و با مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها، بیماری از کنترل خارج می‌شود.

بیمار دیابتی باید هر دو ساعت یک وعده غذایی صرف کند

وی با بیان اینکه زمان صرف غذا در بیمار دیابتی بسیار مهم است، افزود: در هر وعده غذایی این افراد باید بین ۴۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات گنجانده شود و بدون در نظرگرفتن گرسنگی باید هر دو ساعت غذاهایی شامل کربوهیدرات و چربی مناسب مصرف کنند که این نوع محاسبات تنها با تجویز متخصصین تغذیه صورت می‌گیرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افراد دیابتی به دلیل استرس و کنترل دیابت، با افتادگی قند خون یا هیپوگلاسمی مواجه می‌شوند، گفت: هیپوگلاسمی با علایمی مانند لرزش دست، گیجی، مشکل در بینایی، ضعف و احساس گرسنگی همراه است و اکثراً افراد در این زمان به پرخوری روی می‌آورند اما در واقع با این عمل وضعیت بیماری خود را وخیم‌تر می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اهمیت شاخص هیپوگلاسمی در این بیماران گفت: گروهی از خوراکی‌ها مانند آبمیوه‌ها باعث افزایش سریع قند خون می‌شوند زیرا به دلیل نداشتن فیبر خوراکی و بالا بودن میزان گلوگز آن‌ها قند خون را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

صرافی‌زاده گفت: غذاهایی که به این افراد توصیه می‌شود نباید دارای شاخص هیپوگلاسمی بالا باشند.

مقالات علمی مصرف مولتی ویتامین را برای درمان دیابت ثابت نکرده‌اند

وی ادامه داد: متاسفانه افراد جامعه مصرف مولتی ویتامین را عاملی برای حفظ سلامتی خود قلمداد می‌کنند در صورتی که طبق گفته انجمن دیابتی آمریکا؛ مصرف مولتی ویتامین در افراد دیابتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و مقالات علمی مصرف مولتی ویتامین را برای درمان دیابت ثابت نکرده‌اند.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین مصرف یک‌سری آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E وبه دلیل ایجاد اختلالات سلولی و مشکلاتی در سطح سلول، برای افراد دیابتی مضر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: مصرف موادی مانند شنبلیله و دارچین پیشنهاد خوبی برای کنترل قند خون افراد دیابتی به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین مصرف قرص B۱ و B کمپلکس که در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها نقش دارند برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی تضمینی برای سلامتی است

دکتر صرافی‌زاده کاهش وزن، کنترل اصولی قند خون و افزایش فعالیت بدنی را را بهترین روش برای درمان افراد دیابتی دانست.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: در واقع چربی‌های انباشته در شکم، یکی از دلایل ایجاد بیماری‌های متابولیکی و قند خون است و برای از بین بردن این چربی‌ها ضروری است که در روز حداقل ۳۰ دقیقه و یا به عبارت دیگر، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی در هفته ۱۵۰دقیقه پیاده روی انجام شود که این امر تضمینی برای سلامتی این افراد به شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا