دومین کنفرانس بین‌المللی «قرآن و سنت» در مالزی برگزار شد

 دومین کنفرانس بین‌المللی «قرآن و سنت» با رویکردی به وحی و علم در قرن بیست و یکم، طی سه روز از ۲۲ تا ۲۴ اسفند، به وسیله مرکز مطالعات قرآن و سنت، دانشکده علوم اسلامی و انسانی، مرکز اسلامی‌سازی دانشگاه اسلامی مالزی و دانشگاه حمد بن خلیفه، برگزار شد.

 برگزارکنندگان این کنفرانس، هدف از برگزاری آن را ایجاد محلی برای بررسی ابعاد مختلف موضوع کنفرانس، ارایه چارچوب فکری و روش تحقیق مرتبط برای تفسیر مجدد احکام قرآن و سنت،. کشف حوزه‌هایی در علوم اجتماعی و طبیعی مورد نیاز برای بازسازی مبانی وحی، شناسایی اظهارات قرآنی در علوم طبیعی با توجه به اثبات اعجاز قرآن و جست‌وجو در اصول اساسی قرآن و سنت برای علوم اجتماعی و طبیعی برای معرفی این علوم برای سعادت بشریت و نه مایه هلاکت آن، عنوان كردند.

عنوان اصلی این کنفرانس، وحی و علم در قرن بیست و یکم و موضوعات فرعی نیز اسلامی‌سازی تمام شاخه‌های دانش بشری، اعجاز قرآن در قرآن و سنت، اهداف قرآن و جامعه معاصر، مسایل معاصر در مطالعات قرآن و سنت، تعادل متوازن در قرآن و سنت، دیدگاه قرآن و سنت در تنوع نژادها و اعتقادات، حفظ محیط زیست، سیستم‌های مالی و مؤسسات، اعتدال و توازن و توانمندسازی زنان و جوانان، بود.

بنا بر اعلام این خبر، دپارتمان قرآن و مطالعات سنت، حدود ۱۵ سال پیش در دانشکده علوم اسلامی وحی و علوم اجتماعی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی و با هدف تبیین تلاش برای اسلامی‌سازی علوم به شکل بسیار مؤثق و میسر تأسیس شد. این دپارتمان همواره در جهت تحقق این هدف دانشگاه گام برداشته و اقدام به تشکیل سمینارها، سمپوزیوم‌ها و کنفرانس‌ها، كرده است.

در این راستا اولین کنفرانس بین‌المللی در سال ۲۰۰۶ و با موفقیت در حوزه روش تفسیر و شرح حدیث برگزار شد و امسال نیز دومین کنفرانس تحت نظارت این دپارتمان و با همکاری دانشکده علوم اسلامی و انسانی، مرکز اسلامی‌سازی دانشگاه اسلامی مالزی و دانشگاه حمد بن خلیفه با عنوان وحی و علم در قرن بیست و یکم، برگزار شد.

برگزار کنندگان این سمینار انتظار دارند كه با پایان یافتن آن، چارچوب فکری و روش تحقیق برای درک شاخه‌های مختلف دانش بشری ماحصل دیدگاه قرآن و سنت به دست آید.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا