بازوی بیونیکی ارتش آمریکا در خدمت معلولان

 بازوی "لوک" (LUKE) که پیش از این به بازوی "دکا" مشهور بود، تحت نظر برنامه پروتزهای تحول آفرین سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا) و توسط شرکت تحقیق و توسعه دکا تولید شده است.

این بازوی رباتیک که در سال 2014 تائیدیه ورود به بازار را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده بود، قرار است امسال در دسترس قرار بگیرد.

لوک نخستین بازوی پروتزی تائید شده برای فروش تجاری است که سیگنال‌های عضلات کاربر را به شکل حرکات پیچیده ترجمه می‌کند.

این اندام بیونیکی که نخستین بازوی پروتزی یکپارچه است، توسط شرکت Mobius Bionics که قرار است آن را به بازار عرضه کند، به LUKE تغییر نام یافت.

فناوری کنترل مرکزی بازوی لوک که در آن، الکترودهای الکترومایوگرام برای گرفتن سیگنال‌های الکتریکی از عضله انسان استفاده شده، از مدتها قبل موجود بوده است اما ابتکار اصلی این بازو، میزان حرکت، کنترل و قدرتی است که می‌تواند از این سیگنال‌ها به دست انتقال دهد.

این فناوری چندین قابلیت جدید را برای معلولان به ارمغان خواهد آورد که از آن جمله می‌توان به یک مفصل شانه با قابلیت کشیده شدن به عقب و جلو، آرنج محکمی که از نیروی کافی برای برداشتن کیف خرید از روی زمین و گذاشتن آن روی میز برخوردار است، مچ دستی که طیف حرکتی و مهارت کافی برای برداشتن یک لیوان آب بدون ریختن آن را دارد و دست پیچیده‌ای با چهار موتور که می‌تواند اجسام سنگین را و حتی گزینه‌های ظریفی مانند تخم‌مرغ را گرفته و سالم نگه دارد.

این سیستم از یک حسگر برخوردار است که اطلاعات نیروی مشت را به کاربر انتقال داده و در مورد میزان شدت چنگ زدن به اجسام توسط دست اطلاع‌رسانی می‌کند. ابتکار جدید دیگر شامل استفاده از حسگرهای سنجش اینرسیایی (ساکن) بر روی پا است که بطور بی‌سیم به بازو مرتبط شده و یک سیستم کنترل جایگزین ارائه می‌کند.

هدف از ساخت یک پروتز اندام فوقانی پیشرفته با کنترل تقریبا واقعی، چیزی است که دارپا از یک دهه پیش در حال کار بر روی آن است. بازوی "لوک" نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه توسط دارپا، وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا و شرکتهای خصوصی و بیش از 10 هزار ساعت آزمایش بر روی نزدیک به 100 معلول است.به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ،نخستین مشتریان این بازوی مصنوعی می‌توانند در نامگذاری آن شرکت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا