خودکفایی در4 دستاورد پزشکی

دارویی برای‌ درمان‌آلرژی‌

یکی از دستاوردهای مهم پزشکی پژوهشگران این مجموعه  تولید ماده موثره (جزء اصلی تشکیل دارو) دارویی سیپروهپتادین هیدروکلراید برای نخستین بار در ایران است؛ این ماده موثره دارویی برای‌ درمان‌آلرژی‌ ناشی‌ از تب‌ یونجه‌، كهیر و كهیرغول‌آسا، كهیر ناشی‌ از سرما، میگرن‌ ودرمان‌ بیماری‌ كوشینگ‌ مورداستفاده قرار می گیرد و هم اکنون با نام‌های تجاری انتگان، ایفراسال، نوران، پریآتین، ویمیکون، سیپراکتین و پریتول نیز در بازارعرضه می شود.

این‌ دارو آنتاگونیست‌گیرنده‌های‌ H1 و گیرنده‌های‌ سروتونینی‌ است و به‌ دلیل‌ خاصیت‌ آنتی‌هیستامینی‌، اثر ضد آلرژی‌ دارد.هم اکنون این ماده موثره به صورت قرص mg  4 و نیز به صورت ترکیبی با دارو های آنتی هیستامین مورد استفاده قرار  می‌گیرد.

سیپرو هپتادین هیدروکلراید ریشه آلی دارد بنابراین با توجه به وجود منابع نفتی در ایران، پتانسیل تولید این ماده موثره با قیمت رقابتی در داخل کشور بسیار زیاد است؛ تولید این ماده موثره دارویی صرفه جویی ارزی معادل حدود سیصد هزار دلار به همراه دارد.

همچنین کیفیت این محصول تولیدی مطابق با آخرین ویرایش فارماکوپه آمریکا (USP35) و آخرین ویرایش فارماکوپه انگلستان (BP2013) است و گواهینامه GMP از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گواهینامه ISO9001:2008 را دریافت کرده است.

درمان نارسایی قلبی با محصولی ایرانی

تولید ماده موثره دارویی کارودیلول نیز از دیگر دستاوردهای پژوهشگران پارک علم و فناوری استان سمنان در حوزه پزشکی است؛ کارودیلول یک دارو از گروه دارویی – درمانی آلفا و بتا بلاکر غیر انتخابی است و به عنوان داروی ضد فشار خون و در درمان کمکی نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

درحال حاضر ماده موثره دارویی کارودیلول با نام‌های تجاری کورگ، دیلاترند، دیمیتون، کردکس و کوئرتو نیزعرضه می‌شود. این ماده موثره نیز برای نخستین بار توسط محققان این مجموعه تولید شده است.

هم اکنون راندمان تولید این محصول بسیار بالاست به نحوی که قیمت تمام شده ماده موثره دارویی کارودیلول بیش از 40درصد نسبت به مشابه چینی و هندی و حدود 60درصد نسبت به مشابه اروپایی کاهش یافته است.

کیفیت این محصول تولیدی مطابق با آخرین ویرایش فارماکوپه آمریکا (USP35) و آخرین ویرایش فارماکوپه انگلستان (BP2013) است و گواهینامه GMP از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کرده است.

درمان میگرن با دانش داخلی

تولید ماده موثره سوماتریپتان سوکسینات از دیگر دستاوردهای محققان این مجموعه است؛ سوماتریپتان سوکسینات یک دارو از گروه دارویی – درمانی آگونیست انتخابی گیرنده 5-HT1 است و به عنوان داروی ضد میگرن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده موثره به صورت قرص های 50 و 100 میلی گرمی و نیز آمپول 6 میلی گرم بر 5/0 میلی لیتر سوماتریپتان سوکسینات عرضه می شود.

راندمان تولید ماده موثره دارویی سوماتریپتان سوکسینات بسیار بالاست به نحوی که قیمت تمام شده ماده موثره سوماتریپتان سوکسینات بیش از 40درصد نسبت به مشابه چینی و هندی و حدود 70درصد نسبت به مشابه اروپایی کاهش یافته است. سالانه صرفه جویی ارزی معادل حدود یک میلیون دلار به همراه دارد.

کیفیت این محصول تولیدی نیز مطابق با آخرین ویرایش فارماکوپه آمریکا (USP35) و آخرین ویرایش فارماکوپه انگلستان (BP2013) است. این محصول نمونه مشابه داخلی ندارد و گواهینامه GMP از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده است.

ترمیم دندان با محصولی بومی

ساخت و بهینه سازی فرمولاسیون گلاس آینومر(Glass Ionomer) از دیگر دستاوردهای مهم پژوهشگران این مجموعه در حوزه پزشکی است. همرنگ بودن با دندان، سازگاری داشتن با بافت دندان، پیشگیری از پوسیدگی دندان، دارا بودن خواص زیبایی، سهولت دسترسی دندانپزشکان به محصولات مرغوب تر و افزایش سطح خدمات دندانپزشکی از جمله مهمترین مزایای این محصول است. این محصول هم اکنون نمونه مشابه داخلی ندارد و برای ترمیم دندان قابل استفاده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا