نوجوانان باید خواب کافی و مناسب داشته باشند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که نداشتن زمان بندی منظم برای خواب شبانه در سنین جوانی می تواند تاثیرات نامطلوبی در جوانان ایجاد کرده و منجر به شکل گیری رفتارهای ناهنجار در آینده آن ها  شود و این افراد همچنین در معرض خطر بیشتری برای اسارات در دام اعتیاد به مواد مخدر و الکل بوده و همچنین بر اساس این پژوهش ها ، نداشتن خواب منظم شبانه، می تواند سبب بروز پرخاشگری و رفتارهای ناهنجار جنسی شود.

بیست و هفت درصد از کودکان و 45 درصد از نوجوانان بنا به دلایل مختلفی ، دارای برنامه منظم خواب شبانه نیستند. معمولا بیشترین موارد اختلال در خواب افراد میانسال به دلیل وجود بیماری بی خوابی است ولی این موضوع در نوجوانان و جوانان متفاوت بوده و معمولا دارای دلایل دیگری است.

در همین زمینه پرفسور ماریا وونگ که از اساتید روان شناسی دانشگاه ایالتی آیداهو و از اعضای تیم پژوهش ی فوق است ، اعلام کرد : جوانان در ایالات متحده آمریکا معمولا برنامه خواب منظمی ندارند و این موضوع می تواند مشکلات زیادی در جامعه و رفتارهای اجتماعی آن ها ایجاد کند.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی برای مطالعه موارد تاثیر بی خوابی و نا منظم بودن خواب شبانه در بین جوانان ، به بررسی و آنالیز اطلاعات اخذ شده توسط سازمان بهداشت نوجوانان امریکا پرداختند که در آن بیش از 6 هزار و 504 نوجوان در فاصله سال های تحصیلی کلاس هفتم تا دوازدهم مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند.

به گفته پرفسور وونگ این اطلاعات نشان می دهد که بیست و هفت درصد از کودکان و 45 درصد از نوجوانان بنا به دلایل مختلفی ، دارای برنامه منظم خواب شبانه نیستند. معمولا بیشترین موارد اختلال در خواب افراد میانسال به دلیل وجود بیماری بی خوابی است ولی این موضوع در نوجوانان و جوانان متفاوت بوده و معمولا دارای دلایل دیگری است.

دغدغه های درسی ، مشکلات اجتماعی ، مشکلات بهداشتی و معضلاتی از قبیل توجه و استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند از جمله مهمترین دلایل بی خوابی در بین نوجوانان باشد .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  Alcoholism: Clinical & Experimental Research منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا