ارائه استاندارد برای تولیدات دستکاری شده ژنتیکی

بحث میان موافقان و مخالفان محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) طی سالیان گذشته همواره وجود داشته است. در کشور ما نیز درحالی بسیاری از مخالفان با ارائه مستندات سعی بر جلوگیری از مصرف این محصولات دارند اما رئیس سازمان غذا و دارو برخی شایعات  درخصوص عوارض محصولات تراریخته را تکذیب کرده و تاکید میکند: «درخصوص محصولات تراریخته نمی‌توانیم به شایعات توجه کنیم؛ براساس قانون نیز صرفا موظف به اقدام برمبنای شواهد علمی هستیم.»

رسول دیناروند معتقد است:«هیچ‌گاه جنبه احتیاط درخصوص محصولات تراریخته، کنار گذاشته نشده و موضع سازمان غذا و دارو از همان ابتدا کاملا شفاف بوده است.» وی خطاب به کسانی که معتقد به عارضه داشتن فرآورده‌های تراریخته وارداتی هستند، گفت: «این افراد اگر مستندات علمی خود را ارائه دهند حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

در کل باید گفت مواد غذایی و صنایع ژنتیک برای سالیان سال به عنوان دو نام نزدیک به یکدیگر به حساب می آیند ولی اعتماد عمومی به محصولات این رده معمولا چندان بالا نبوده و بسیاری از افراد، این مواد را فاقد استاندارد سلامت غذایی می دانند. با این وجود به نظر می رسد که این فرایند به زودی دستخوش تغییر خواهد شد.

به زودی شاهد این خواهیم بود که مواد غذایی ویژه ای که توسط دستکاری ژنتیکی بهینه سازی شده اند، با برچسب استاندارد صادر شده از آمریکا در بازار یافته شوند.

سنای آمریکا به تازگی در رای گیری در زمینه ارائه برچسب استاندارد برای محصولات غذایی ای که به صورت ژنتیکی دستکاری شده اند، به ارائه چنین امری روی مثبت نشان داده است. در رای گیری انجام شده در این مرکز، تعداد آرای موافق برابر با 63 رای بوده است در حالی که آرای مخالف تنها برابر با 30 عدد بودند.

به این ترتیب به زودی شاهد این خواهیم بود که مواد غذایی ویژه ای که توسط دستکاری ژنتیکی بهینه سازی شده اند، با برچسب استاندارد صادر شده از آمریکا در بازار یافته شوند. این امر می تواند به خوبی به نفع تولیدکنندگان به حساب بیاید زیرا پیش از این هر ایالتی قوانین مربوط به خود را در این زمینه داشت و همین موضوع موجب ایجاد دردسر شده بود.

شرکت هایی مانند پپسی، کوکاکولا و چند شرکت دیگر به سرعت در این زمینه دست به کار شده و محصولات خود را برای دریافت استاندارد آماده ساخته اند. شایان ذکر است که این قانون از ابتدای ماه جاری میلادی عملیاتی شده است و به این ترتیب محصولاتی که استاندارد مربوطه را دریافت کنند، به بارکد یگانه ای از نوع بارکدهای QR مجهز خواهند شد که در تمامی جهان قابل شناسایی خواهد بود.

 

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا