تبدیل کاغذ معمولی به حسگر با اثر مداد روی کاغذ

در این فناوری، با کشیدن یک مستطیل بر روی کاغذ می توان حسگری بسیار دقیق ساخت. با این حسگر می توان میزان خم شدن کاغذ مذکور را مورد ارزیابی قرار داد. این فناوری می تواند در ساخت تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی، پایش حرکت ربات ها و سایر دستگاه ها و یا استفاده از آن به عنوان حسگری برای بررسی باز یا بسته شدن در، پنجره یا کتاب استفاده کرد.

همچنین این شیوه جدید می تواند در انواع پروژه های مختلف دانش آموزی و دانشجویی که باید به صورت کم هزینه به انجام برسد کاربرد داشته باشد. این فناوری همچنین می تواند در انواع ابزارهای پوشیدنی هم سودمند باشد.

مستطیل کشیدن شده با مداد بر روی کاغذ می تواند جریان الکتریسیته را هدایت کند، اما در عین حال مقاومت بسیار زیادی دارد. وقتی برگه کاغذی که این مستطیل بر روی آن کشیدن شده خم می شود، این میزان مقاومت افزایش یا کاهش می یابد. با اندازه گیری این تغییر در مقاومت، می توان زاویه دقیق خم شدن را تعیین کرد.

همچنین با چسباندن کاغذ بر روی انگشت، پژوهشگران مشاهده کردند که می توان نوع حرکت انگشتان را مورد پایش قرار داد. با قرار دادن این حسگر تهیه شده از نقش مداد روی کاغذ کتاب می توان زاویه باز بودن آن را نیز تعیین کرد.

بررسی ها نشان اده است که میزان دقت این حسگر همتراز با حسگرهای موجود در بازار است. قیمت بسیار ناچیز و نیز دوام طولانی این شیوه جدید را نیز باید به لیست توانمندی ها آن افزود. همچنین از انجا که در تولید آن هیچ نوع ماده شیمیایی سمی به کار نرفته است، از نظر زیست محیطی پایدارتر بوده و آسیبی به سلامت انسان هم وارد نمی کند.

جزئیات بیشتر این فناوری در مقاله ای در ژورنال Advanced Functional Materials منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا