آیا روبات قاتل همچنان یک «ابزار» است؟

پلیس آمریکا برای پایان بخشیدن به حادثه تیراندازی خونین شهر دالاس که یکی از مرگبارترین حوادث خونین پلیس این کشور به شمار می آید از روبات پیشرفته ای استفاده کرد که حامل مواد انفجاری بود. پس از این حادثه حقوقدانها و سایر کارشناسان اعلام کردند که این نخستین بار در تاریخ پلیس آمریکا بوده که از روباتها برای چنین منظوری استفاده می شود.

توبی والش از اساتید هوش مصنوعی در دانشگاه نیوساوت ولز نسبت به اینگونه استفاده کردن از روباتها به عنوان ابزاری کشنده هشدار جدی می دهد. او به نشریه ساینتفیک آمریکن می گوید که نکته تاریک این داستان آنجاست که یک نیروی انسانی از طریق کنترل از راه دور این روبات را هدایت می کرده است.

توبی والش از اساتید هوش مصنوعی در دانشگاه نیوساوت ولز : نکته تاریک این داستان آنجاست که یک نیروی انسانی از طریق کنترل از راه دور این روبات را هدایت می کرده است

البته همگان مانند والش مخالف این نوع استفاده نیستند. رد وایتکارد از اساتید روباتیک دانشگاه کارنگی ملون معتقد است که یک روبات یک وسیله است و به عنوان یک وسیله، چنین قابلیتهایی برای سالهای طولانی وجود داشته است.

او ادامه می دهد: این روبات یک سیستم کنترل از راه دور است که عملکرد آن با پرتاب یک خمپاره یا هر سیستم مشابه دیگر فرقی ندارد. در واقع سیستم کنترل از راه دور چیزی است که حتی می توان آن را از یک فروشگاه وسیایل تفریحی و سرگرم کننده نیز خریداری کرد.

در عین حال دیوید کلینگر از جرم شناسان دانشگاه میسوری – سنت لویس می گوید: نیروهای پلیس مدتهاست که از روباتها برای از بین بردن مواد انفجاری از راه دور استفاده می کنند. به نظر می رسد او نیز با چنین استفاده هایی از روباتها مخالفتی نداشته باشد.

منبع: scientificamerican

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا