تحول صنعت حمل و نقل با نسل جدید هواپیماها

به این ترتیب، سفر چند مرحله‌ای از خانه به هتل، به یک سفر یک مرحله‌ای و راحت و بدون دردسر تبدیل می‌شود. این در واقع، هدف اصلی گروهی از محققان سوییسی از طرح مفهومی هواپیمای «کلیپ‌ایر» Clip-Air است. Clip-Air یک هیبرید هواپیما و قطار است که علیرغم پتانسیل‌های بالایی که دارد شاید هیچ‌وقت ساخته نشود.

در اصل، کلیپ‌ایر یک هواپیمای ماژولار است که از چهار قسمت تشکیل شده. این هواپیمای هیبریدی سه کابین یا کپسول دارد که می‌تواند مسافر، محموله و سوخت حمل کند. از طرف دیگر، این دستگاه یک هواپیمای کامل است با اتاقک خلبان و موتور؛ ظاهر آن شبیه یک بمب‌افکن پنهان‌کار است. کپسول‌ها می‌توانند از هواپیما جدا بشوند و به مسیرشان در جاده یا خط راه آهن ادامه دهند.

هواپیمای هیبریدی

طول بال‌های این هواپیمای هیبریدی اندکی از ۶۰ متر کمتر است و طول بدنه‌ هم (بدون بال‌ها و دم و موتور) تقریبا نصف آن است. هر کپسول حداکثر ظرفیت ۳۰ تن محموله یا ۴۵۰ مسافر را دارد.

پروژه‌ی کلیپ‌ایر توسط انستیتوی تکنولوژی فدرال سوییس مدیریت می‌شود. محققان این پروژه می‌گویند این ایده به این زودی‌ها وارد خط تولید نمی‌شود. در وبسایت این گروه نوشته شده که: «بین ۴۰ تا ۵۰ سال طول می‌کشد تا کلیپ‌ایر مجهز به سه کپسول عملیاتی شود. این مدت زمان بسیار زیادی است.»

شرکت مسوول این پروژه می‌خواهد طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، نمونه‌ی اولیه‌ی این هواپیما را در اندازه‌ی یک هواپیمای خصوصی بسازد. همچنین می‌خواهد در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نمونه‌ی بزرگ‌تری را با ظرفیت ۱۵۰ مسافر بسازد. ساخت نسخه‌ی سه کپسولی آن حدود ۵۰ سال طول می‌کشد.

 

منبع:digikala

Gare-generale

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا