برج ایفل چگونه ساخته شد؟

 برج ایفل با 324 متر ارتفاع ،  بلندترین بنای شهر پاریس و چهارمین بنای بلند کشور فرانسه محسوب می شود. این سازه تما فلزی بوده و از جنس فولاد در اواخر قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. برج ایفل به همراه آنتن تلویزیونی 24 متری که بر فراز آن نصب شده ،  324 متر ارتفاع دارد. این آنتن در سال 1959 بر روی برج نصب شده و هنوز بر روی این برج قرار دارد .

هدف اولیه ساخت این بنای فلزی ایجاد نمایشگاهی جهانی به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب کشور فرانسه بود  و به همین دلیل رقابتی برای عرضه طرح های مختلف برای ساخت این نمایشگاه برپا شد  که  از میان طرح های ارائه شده ، طرح گوستاو ایفل پذیرفته شد  البته این طرح در ابتدا مخالفان زیادی داشت و بسیاری از افراد همدوره این معمار مشهور فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم ، این طرح را بلند پروازانه ، غیر عملی و مردود می دانستند.

 برج ایفل با توجه به فولادی بودن تمامی اجزای تشکیل دهنده آن ، وزنی نزدیک به 10000 تن داشته  و  دارای سه طبقه است.  فولادی بودن این سازه سبب شده است تا تغییرات آب و هوائی و بالا و پائین آمدن دما در فصول مختلف سال و در ساعات شبانه روز سبب انبساط و انقباض در این برج شده و  با بالارفتن دمای هوا و قرار گرفتن بخشی از برج به سوی خورشید ، نوک برج تا 8 سانتی متر تغییر مکان دارد.

هدف اولیه ساخت این بنای فلزی ایجاد نمایشگاهی جهانی به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب کشور فرانسه بود  و به همین دلیل رقابتی برای عرضه طرح های مختلف برای ساخت این نمایشگاه برپا شد  که  از میان طرح های ارائه شده ، طرح گوستاو ایفل پذیرفته شد  البته این طرح در ابتدا مخالفان زیادی داشت و بسیاری از افراد همدوره این معمار مشهور فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم ، این طرح را بلند پروازانه ، غیر عملی و مردود می دانستند.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوان،  گوستاو ایفل در سال 1887 میلادی ساخت این برج را آغاز کرد و دو سال پس از آن، در پایان ماه مارس 1889  سال ساخت بلند ترین سازه جهانی  در زمان خود را به پایان برده و رکورد بلندترین سازه را که پیش از آن در اختیار ستون یادبود واشنگتن بود را از آن خود کرد.  گفتنی است برج ایفل این رکورد رابرای چند دهه یعنی  تا زمان  ساخت برج کرایسلر نیویورک  در سال 1930 حفظ کرد.  امروزه این بنا هنوز در اروپا یکی از شناخته شده ترین بناهای تاریخی محسوب شده و کماکان بلندترین سازه شهر پاریس  و چهارمین بنای بلند کشور فرانسه است به نحوی که در هر جای پاریس که قرار داشته باشیم می توانیم این برج پولادی را مشاهده کنیم . البته لازم به توضیح است که بر اساس قوانین شهر پاریس ، مسئولان توسعه شهری به گونه ای عمل می کنند که بنائئی بلند تر از این برج فلزی که نماد شهرشان محسوب می شود ساخته نشده و این موضوع به ویژه در حریم خیابان های اطراف و منتهی به این برج به شدت رعایت شده و بناهای این مناطق به گونه ای ساخته شده اند که برج ایفل از همه طرف و به سادگی قابل رویت باشد.

این برج تاریخی در طول حیات خود شاهد رویدادهای مهمی مانند سقوط پاریس به دست نیروهای آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بوده است و در طول 127 سالی که از ساخت آن می گذرد؛ بارها دچار آسیب دیدگی شده است. برای نمونه برج ایفل  دو باردر طول تاریخ خود دچار آتش سوزی شد: مورد نخست  در  سوم ژانویه سال 1956  و دیگری در تاریخ  22 جولای سال 2003 گزارش شده است که البته در هر دو مورد ، قسمت های آسیب دیده برج دوباره بازسازی شده و به شکل نخست درآمد.

اگرچه این برج نام خود را از مهندس طراح و سازنده آن گرفته است اما در این پروژه ده ها طراج و مهندس دیگر نیز گوستاو ایفل را یاری کرده اند . به همین دلیل نام 72 نفر از مهندسین و طراحان فرانسوی و دیگر کسانی که در ساخت و راه اندازی این برج بزرگ و بلند همکاری داشته اند، بر بدنه برج نگاشته شده بود که در دوره نخست سده بیستم با رنگ پوشیده شد و در سال 1986 دوباره شرکتی که بازسازی برج را پذیرفته بود، این کتیبه را نیز بازسازی کرد.

اگرچه برج ایفل به عنوان سمبل شهر پاریس شناخته شده و سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از آن به این محل سفر کرده و درآمد زیادی را نصیب مردم شهر پاریس می کنند اما باید اذعان داشت که نگهداری و محافظت این برج بسیار هزینه بر بوده و تنها برای جلوگیری از زنگ زدگیبدنه فلزی آن  هزینه و زمان بسیار زیادیصرف می شود.  بر اساس گزارش های رسمی ، هر هفت سال یک بار برای رنگ زدن این برج فلزی 50 تن رنگ استفاده می شود تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شده  و زیبائی و نمای آن حفظ شود.

در این گزارش ویدئویی شاهد روند ساخته شدن برج ایفل و طرح و های نقشه های اصلی به کار رفته در این پروژه خواهید بود.

 گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا