روباتها میلیونها کارگر آسیایی را بیکار می کنند

همزمان با توسعه فناوری های روباتیکی در بسیاری از کشورهای جهان، پیش بینی می شود بازار کار مناطق زیادی تحت تأثیر این روند قرار گرفته تا جایی که از شمار زیادی از نیروهای انسانی کاسته و همزمان شاهد فعالیت انبوهی از روباتها و فناوریهای پیشرفته خواهیم بود.

بر این اساس تا چند دهه آینده حدود 56 درصد از تمامی کارگران شاغل در کامبوج، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام جای خود را به ماشین آلات خودکار از جمله چاپگرهای سه بعدی خواهند داد.

سازمان بین المللی کار موسوم به ILO تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده و حالا نتایج این بررسیها منتشر شده است. البته این مطالعات نشان می دهد که جایگزینی نیروهای کار با روباتها یک شبه و به سرعت صورت نمی گیرد اما واقعیت این است که چنین روندی از مدتها پیش آغاز شده است.

هم اکنون روباتهایی به کار گرفته می شوند که قابلیت انجام کارهای ساده و نه چندان مبتنی بر مهارتهای پیچیده در صنایع الکترونیک سازی و خودروسازی را  دارند.

جایگزینی نیروهای کار با روباتها یک شبه و به سرعت صورت نمی گیرد اما واقعیت این است که چنین روندی از مدتها پیش آغاز شده است

از جمله صنایع شاخصی که پیش بینی می شود در آینده تحت تأثیر روباتها قرار گیرند باید به نساجی و تولید پوشاک اشاره کرد. برآورد می شود که بالغ بر 9 میلیون نیروی کار در این بخش در سراسر کشورهای عضو حوزه «آسه آن» فعالیت می کنند که البته اکثر آنها نیز زن هستند.

اما به تدریج از نیروی کار این بخشها کاسته شده و در عوض از روباتهایی استفاده می شود که هر یک قابلیت انجام کار 15 نیروی کار را دارند.

 

منبع: qz

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا