تحول در ساخت مواد سبک وزن بدنه اتومبیل و هواپیما

سیناپرس: خودروها با استفاده از مواد جدیدی مانند فولاد با مقاومت فوق‌العاده بالا یا کربن و پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن سبکتر شده‌اند و همه خودروسازان به دنبال موادی سبک، مقاوم، انعطاف‌پذیر و خودترمیم‌شونده هستند تا در بدنه خودروی خود استفاده کنند.

محققان به تازگی به ساختار جدیدی در مواد خود دست یافته‌اند که این ساختار خاصیت انعطاف‌پذیری، بازسازی و استحکام را به مواد می‌دهد به طوریکه بدنه خودروها در تصادفات آسیب نمی‌بیند. این ساختار قابلیت ارتجاعی متغیری را ارائه می‌دهد به طوریکه چسبندگی طولانی‌تر و تضمین‌شده‌ای را فراهم می‌کند.

این پیوندهای چسباننده یک مزیت خاص را در بردارند و در تصادفات به شکل بهینه عمل می‌کنند. نتایج آزمایشات NVH نشان داده که این چسب‌ها خواص ارتعاشی بهتری نسبت به فلزات دارند و صدای کمتری را تولید می‌کنند.

در وافع NVH انجام آزمون‌های ارتعاشی مطابق استانداردهای مختلف ملی و بین‌المللی به منظور بررسی مقاومت قطعات و مجموعه‌های خودرو در برابر ارتعاشات وارد به آنها را گویند و آنالیزهای ارتعاشی به منظور تعیین مشخصات دینامیکی سازه‌ها تعیین پارامترهای مودال و بررسی نقاط ضعف سازه‌ها محور اصلی فعالیت این آزمایشات تشکیل میدهد. بخش NVH خودروسازان و شركت‌هاي سازنده قطعات اصلي و توليدكنندگان گيربكس، به منظور كاهش صداي ايجاد شده در خودرو، از روش‌هايي مختلف بهره‌برده‌اند. از روش‌هایی مانند تبديل انرژي صوتي به انرژي‌هاي ديگر كه كمتر باعث آزردگي سرنشينان مي‌شود و يا استفاده از عايق‌هاي جذب صوت و ارتعاش در خودرو و همچنين تغيير در طراحي و رفع عيوب قطعات توليدكننده صدا.

همچنین نتایج آزمایشات متعدد NVH، تائید کننده خاصیت ارتجاعی و استحکام این ساختار است. این لایه چسبنده مانند یک تعدیل‌کننده کلاسیک عمل می‌کند و موجب صرفه‌جویی در مواد و کاهش وزن می‌شود و این لایه چسبنده هر دو خاصیت محکمی و آلاستیکی را دارد و سختی و ثبات شکل را در شاسی خودرو تضمین می‌کند و عواملی مانند رطوبت، گرما یا نورUV باعث سخت‌تر شدن و انعطاف‌پذیری ان ساختار می‌شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا