افشای اطلاعات کاربران با رقابت اپراتورها بی ارتباط است

 فضای رسانه ای ایران در هفته گذشته درگیر یکی از داغ ترین موضوع های بخش ارتباطات کشور یعنی موضوع افشای اطلاعات حدود 20 میلیون نفر از کاربران اپراتور دوم تلفن همراه بود.

موضوعی که هر چند به گفته محمود واعظی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تازه نبوده و دو سال و نیم پیش توسط کارمند یکی از نهادهای امنیتی کشور افشا شده بوده و در روزهای اخیر با یک ربات مجدد دامن زده شده است، با این حال گمانه زنی های زیادی به دنبال داشت و علاوه بر آن نگرانی های زیادی را به کاربران وارد کرد.
موضوع افشای اطلاعات کاربران و نگرانی های بعدی مردم از درز اطلاعات خود در شبکه های اجتماعی پای مجلس شورای اسلامی را نیز به این موضوع کشاند و واکنش طیفی از نمایندگان را به همراه داشت، به گونه ای که در زمان حضور محمود واعظی در مجلس برای ارایه گزارش عملکرد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در دوسال گذشته، نمایندگان خواستار شفاف سازی وی پیرامون درز اطلاعات کاربران شدند.
وی در توضیحات خود برای روشن شدن ابعاد خبر به نمایندگان مجلس گفته بود اطلاعات فاش شده کاربران اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) مربوط به اطلاعاتی است که 2سال و نیم قبل از سوی فردی متخلف در یکی از نهادهای امنیتی فاش شده و چیز تازه ای نیست.
واعظی اضافه کرده بود:‌ دو سال و نیم پیش یکی از اپراتورهای تلفن همراه همه اطلاعات مشترکان خود را بنا به درخواست یکی از نهادهای امنیتی در اختیار این نهاد قرار داد.
وی خاطرنشان کرده بود: فردی متخلف در این نهاد با آگاهی از وجود اطلاعات مشترکان این اپراتور، اقدام به فروش آنها به مبالغ ناچیزی کرد و اطلاعات همان زمان فاش شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود، اپراتور مذکور نیز شکایت از فردی که اطلاعات را فاش کرده ، در دستور کار خود قرارداده است و آن را تا به سرانجام رسیدن پیگیری خواهد کرد.
واعظی تاکید کرده بود مردم مطمئن باشد اطلاعات فاش شده تازه نیست و پیگیری های لازم تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت.
پس از رسانه ای شدن افشای اطلاعات کاربران اپراتور ایرانسل که گفته شد توسط یک ربات صورت گرفته است ،شایعه های زیادی بر سر زبان ها جاری شد و هر روز عده ای نظر خود را در این باره در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاشتند .
یکی از پررنگ ترین این شایعه ها ارتباط دادن آن به بحث رقابت دو غول اپراتوری تلفن همراه کشور یعنی همراه اول و ایرانسل بود که کاربران زیادی در شبکه اجتماعی افشای اطلاعات را بازی بین دو اپراتور تفسیر می کردند.
عده زیادی از کاربران عنوان می کردند که این دو اپراتور همزمان با ایامی که قرار است توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره (ترابردپذیری) به اجرا درآید، دست به چنین اقدامی زده اند تا بازار خود را از دست ندهند.
برخی نیز عنوان می کردند با توجه به حادثه پیش آمده در منطقه شهران و اینکه تعداد زیادی از مشترکان اپراتور همراه اول دچار قطع ارتباط شده و ایرانسل خدمات خوبی به آنان ارایه داد، تمایل به باقی ماندن در این اپراتور را داشتند و همراه اول با آگاهی از این موضوع چنین اقدام پیشگیرانه ای را تدارک دید.
این گمانه زنی ها ادامه یافت تا اینکه در روزهای اخیر مر کز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این شایعه سازی ها واکنش نشان داد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز برای تنویر افکار عمومی درباره اخبار مربوط به افشای اطلاعات مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای کرد که در آن تاکید شده اطلاعات مطرح شده مربوط به سه سال پیش است و در همان زمان موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری شد و هیچگونه رخداد جدیدی (هک یا سرقت اطلاعات) به وقوع نپیوسته و فقط فردی با طراحی یک روبات تلگرامی، اطلاعات قدیمی را منتشر کرده است.
این اطلاعیه افزود: با توجه به اینکه مهمترین وظیفه این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه حفظ حریم خصوصی افراد در همه بخش‌ها است، در نخستین فرصت نسبت به مسدود شدن روبات مذکور اقدام شد و اقدام های مراجع ذی‌صلاح نیز منجر به دستگیری فرد خاطی شده که هدف خود را شهرت مطرح کرده است. لذا سایر مواردی که بصورت شایعه در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر رقابت ناسالم بین اپراتورها مطرح می‌شود، صحت ندارد و این وزارتخانه نهایت دقت را در ایجاد فضای رقابتی سالم بین فعالان حوزه دارد و به طورقطع در صورت تخلف هر یک از فعالان برخود قاطع و لازم با آنها صورت خواهد گرفت.
در ادامه اطلاعیه آمده است: اکنون هیچگونه نگرانی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه موجود در کشور وجود ندارد و اپراتورها از قبل موظف شده اند از نظر فنی و تخصصی امنیت لازم را برای حفظ و صیانت از حریم خصوصی کاربران ایجاد کنند.
اپراتور دوم تلفن همراه ( ایرانسل ) روز سه شنبه گذشته بیانیه ای درباره افشای اطلاعات کاربران خود منتشر و در آن به صراحت به موضوع رقابت در این اقدام اشاره شده است.
ایرانسل در این اطلاعیه گفت: در آستانه بهره‌برداری از پروژه ملی ترابردپذیری شماره‌ها، که براساس آن مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود از اپراتوری به اپراتور دیگر مهاجرت کنند و با پیش‌بینی سیل عظیم مشترکان که به دلیل استفاده از خدمات و سرویس‌های پیشرفته چون نسل چهارم اینترنت، آماده مهاجرت به ایرانسل هستند، دامن زدن به این سناریوی تکراری امری محتمل بود.
«البته این موضوع به لطف حضرت حق، در عزم جدی ایرانسل به‌عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور در ارایه خدمات متمایز و به‌روز و پیشرو بودن در ارایه فناوری‌های تازه و در راستای نیل به اهداف چشم‌انداز 25 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت مقام معظم رهبری و تحقق برنامه‌های دولت یازدهم و خلق تجربه‌ای متمایز برای مشترکان خللی ایجاد نخواهد کرد.»
علاوه بر این ایرانسل در این بیانیه مدعی شده است حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان از اصول نخستین و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه‌تنها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار غیر قرار نداده، بلکه برخلاف برخی از اپراتورها با چشم‌پوشی از درآمد قابل ملاحظه، حتی از ارایه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا