تصادف بزرگترین عامل مرگ در کودکان

 تصادفات به‌عنوان عامل مرگ بیش از هزاران کودک و مجروح شدن میلیون‌ها کودک در سراسر دنیا شناخته‌شده است. تحقیقات انجام‌شده نشان داده است که 85درصد مرگ‌ومیر کودکان از وقوع تصادفات رانندگی ناشی می‌شود. نبستن کمربند ایمنی ویژه کودکان در صندلی‌های عقب خودرو، نبود صندلی‌های ایمن برای نوزادان و آزاد بودن کودک حین حرکت خودرو علت اصلی مرگ‌ومیر بالای کودکان و نوزادان هنگام وقوع تصادفات رانندگی است. کودکانی که در خودرو در صندلی مخصوص نمی‌نشینند یا از کمربند ایمنی ویژه کودکان استفاده نمی‌کنند در صورت بروز حادثه به جلو یا طرفین پرتاب می‌شوند و بیشتر آسیب می‌بینند. کمربندهایی که امروزه در خودروهای داخلی نصب می‌شوند مخصوص بزرگسالان هستند و برای ایجاد ایمنی کودکان مناسب نیستند.

افزایش ایمنی کودک در سفر

ثابت کردن جای کودک با کمک وسایل ایمنی در خودرو در حال حرکت بسیار مهم است. حتی در تصادفات با شدت کم اگر کودک در صندلی مخصوص خود قرار نگرفته باشد یا کمربند ایمنی نبسته باشد ممکن است به سمت جلو پرت شده و صدمه ببیند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ ایمنی کودکان استفاده از صندلی مخصوص کودک و خودرو است. در آغوش نشاندن کودک امنیت او را تضمین نمی‌کند. ممکن است هنگام تصادف کودک بین شما و قسمت داخلی خودرو قرارگرفته و به‌شدت آسیب ببیند.

نبستن کمربند ایمنی ویژه کودکان در صندلی‌های عقب خودرو، نبود صندلی‌های ایمن برای نوزادان و آزاد بودن کودک حین حرکت خودرو علت اصلی مرگ‌ومیر بالای کودکان و نوزادان هنگام وقوع تصادفات رانندگی است.

خرید صندلی مناسب برای کودک

بهتر است پیش از خرید صندلی مناسب برای کودک خود اطلاعات کاملی درباره انواع صندلی‌های ایمنی کودک به دست آورید. نخستین اولویت در انتخاب صندلی تناسب آن با کودک و خودروی شماست. صندلی‌های ایمنی با توجه به سن و وزن کودک متفاوت هستند. تا سن 12 سال و با حداقل قد 140 سانتی‌متر استفاده از صندلی ایمنی و بستن کمربند ایمنی برای حفظ جان کودکان الزامی است و در کودکان با سن بیشتر می‌توان از کمربند ایمنی بزرگسالان استفاده کرد.

انواع صندلی ایمنی کودک

  1. از زمان تولد تا 9 ماهگی برای نوزادانی که وزن آنها کمتر از 10 کیلوگرم باشد باید از صندلی کودک رو به عقب استفاده شود. می‌توان این نوع صندلی را در صندلی جلو یا عقب خودرو قرار داد که قرار دادن آن در صندلی عقب ایمن‌تر است. اگر خودرو شما به سیستم کیسه هوا مجهز است هرگز صندلی کودک را در صندلی جلو خودرو قرار ندهید. صندلی کودک رو به عقب، در حفاظت از سر و گردن و ستون مهره‌های کودک از ایمنی بیشتری برخوردار است؛ بنابراین تا زمانی که استفاده از آن برای کودک امکان‌پذیر باشد بهتر است از این نوع صندلی استفاده کرد. اگر وزن کودک از حداکثر وزن مناسب برای این صندلی بیشتر باشد با سر کودک از تکیه‌گاه صندلی بالاتر باشد می‌توان از صندلی کودک روبه‌جلو استفاده کرد.
  2. برای کودکان 9 ماهه تا 4 ساله که وزن آنها بین 9 تا 18 کیلوگرم باشد بهتر است از صندلی کودک روبه‌جلو استفاده کرد.
  3.  برای کودکان 4 تا 6 ساله که وزن آنها معادل 15 تا 25 کیلوگرم باشد صندلی تقویتی برای بالا آوردن سطح بدن کودک مناسب‌تر است. بعضی صندلی‌های کودک طوری طراحی‌شده‌اند که والدین می‌توانند در قسمت تکیه‌گاه صندلی بالشتک مخصوصی قرار دهند تا کودک در سطح بالاتری قرار گیرد.
  4. برای کودکان 4 تا 12 سال که وزن آنها حدود 22 تا 36 کیلوگرم است می‌توان از بالشتک‌های کمکی برای بالا آوردن سطح بدن کودک استفاده کرد. البته صندلی‌ها و بالشتک‌های کمکی کمربند کاملی برای نگهداشتن کودک ندارند و کمربند ایمنی بزرگسالان از دور کودک و صندلی می‌گذرد و آنها را در مکان خود ثابت نگه می‌دارد؛ بنابراین تنظیم درست کمربند ایمنی بسیار مهم است.
  5. برای افرادی که قد آنها بیش از 140 سانتی‌متر است از کمربندهای ایمنی استفاده می‌شود. بهتر است زودتر از زمان مناسب از کمربند ایمنی برای کودکان استفاده نشود.

 ایمن و راحت

کودکان سرهای سنگینی دارند که روی گردن‌های ضعیف آنها قرار دارد. ستون فقرات کودکان می‌تواند حداکثر یک سانتی‌متر به‌طور ناگهانی جابه‌جا شود، اگر بیش از این حرکت کند پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت. برای مقابله با هر حرکت ناگهانی باید صندلی کودکان حداقل تا یک‌سالگی به سمت عقب یا به عبارتی خلاف سرنشینان خودرو نصب شود. بهترین صندلی ایمنی کودک گزینه‌ای است که علاوه بر تامین ایمنی، کودک هنگام نشستن روی آن احساس راحتی کند و والدین بتوانند با آرامش بیشتری رانندگی کنند.

 

گزارش: فرانک فراهانی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا