مسیرهای پرمخاطره در اولویت ایمن سازی

با وجود آمادگی همیشگی نهادهای مسئول در اجرای طرح‌هایی با هدف افزایش ایمنی و سهولت سفر، کاهش محدود تلفات جاده‌ای در سال گذشته و تلفات بالای رانندگی در نوروز امسال، درباره نظارت این نهادها، کیفیت ارائه خدمات و همچنین ایمن‌سازی و آماده‌سازی جاده‌ها حساسیت‌های ویژه‌ای را برای مسافران ایجاد کرده است. تامین ایمنی راه‌ها و نظارت بر آن یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های سفر و بخصوص سفرهای تابستانی است که در تعطیلات چندروزه به اوج می‌رسد.

دکتر عادل منصورکیایی، مسئول طرح‌های ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره تاثیر ایمنی جاده‌ها بر تصادفات رانندگی به خبرنگار سیناپرس می‌گوید: ماهیت و شیوه تصادفات در کشور با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و شرایط زندگی در استان‌ها متفاوت است؛ بنابراین طبیعی است که رخداد تصادفات رانندگی به شکل واحدی نباشد. هرماه از سوی پزشکی قانونی آماری در زمینه تصادف و سوانح جاده‌ای به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه می‌شود، این اطلاعات تجزیه‌وتحلیل می‌شود و بر اساس رصدهای انجام‌شده علت و معلول تصادفات شناسایی‌شده و درنهایت راهکارهایی زودبازده و کم‌هزینه با هدف کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای به کار گرفته می‌شود. یکی از موضوعاتی که مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد، ماهیت تصادفات در کاربران آسیب‌پذیر یا گروهی مانند عابران پیاده است که در تصادفات آسیب‌پذیرترند.

دکتر عادل منصور کیایی در ادامه می‌افزاید: براین اساس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طرح‌هایی با عنوان طرح‌های ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر معرفی کرده است. بر اساس این طرح‌ها عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران در مقایسه با دیگر کاربران در تصادفات جاده‌ای و سوانح رانندگی بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. با وجود کاهش قابل‌توجه و سیر نزولی تلفات سوانح رانندگی همچنان آمار تلفات در این دو گروه بالاست.

وی خاطرنشان می‌کند: از سال 1389 در سازمان راهداری دو طرح با هدف ارتقای ایمنی مطرح‌شده است. بر اساس آن چارچوب‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی تدوین و به استان‌ها اعلام شد که نتایج خوبی نیز در بر داشت، اما با توجه به ویژگی استان‌ها و روستاها و استفاده از وسیله موتورسیکلت سهم این گروه در تصادفات همچنان قابل‌توجه است.

بر اساس داده‌های آماری خواب‌آلودگی مهم‌ترین علت تصادفات شناسایی شده است وبر این اساس می‌توان گفت عامل انسانی در تصادفات بیشترین سهم را دارد.

مسئول طرح‌های ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره اعلام نظر سازمان جهانی بهداشت درباره جاده‌های ایران به‌عنوان خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا می‌گوید: حوادث رانندگی و تصادفات نتیجه عوامل مختلفی است و نمی‌توانیم در این حوادث راننده، وسیله نقلیه یا نبود نظارت کافی بر راه‌ها یا ایمن نبودن جاده‌ها را به‌عنوان متهم اصلی شناسایی کنیم. زنجیره‌ای از این عوامل می‌تواند به وقوع تصادف منجر شود. البته در چنین شرایطی نیز ایمن بودن جاده‌ها و وسایل نقلیه می‌تواند سهم تقصیر راننده را در این سوانح تا حد زیادی جبران کند. اما اینکه سازمانی به‌طور رسمی اعلام کرده باشد جاده‌های ایران خطرناک است، قابل‌قبول نیست؛ بلکه می‌توان گفت تلفات ناشی از تصادف رانندگی در ایران در مقایسه یا دیگر کشورها در سطح مناسب و مطلوبی قرار ندارد.

منصور کیایی می‌افزاید: بر اساس مطالعات انجام‌شده و اسناد ارائه‌شده از سوی پلیس و پزشکی قانونی مناطقی که بیشترین آمار تصادفات را داشته است، توسط کمیته‌ای از معاونت راهبری سازمان راهداری در حوزه اداره کل حمل‌ونقل و پلیس‌راه شناسایی شده است و پرحادثه‌ترین نقاط در اولویت ایمن‌سازی قرارگرفته‌اند. در یک مقطع زمانی از سال 1384 تا 1385 اقدامات ایمن‌سازی در این مناطق انجام شد. امسال نیز سازمان راهداری بار دیگر این مناطق خطرناک و پرحادثه شناسایی‌شده و موردبررسی قرارگرفته و فعالیت‌ها و اقداماتی در راستای ایمن‌سازی آنها انجام شده است.

مسئول طرح‌های ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان می‌کند: اما نباید فراموش کرد که جلوگیری از تصادفات و کاهش سوانح رانندگی نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها و تکمیل هرکدام از عواملی است که مانند زنجیره‌ای در کنار هم قرار می‌گیرد. نظارت پلیس، رعایت استانداردها و ضوابط، اصلاح مناطق جاده‌ای و ارتقای ایمنی وسیله نقلیه، قطعات جورچین هستند که باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوان سهم هر یک از آنها را در بروز تصادفات جاده‌ای کاهش داد.

وی درباره سهم هریک از این عوامل در تصادفات و سوانح رانندگی این‌طور اظهارنظر می‌کند: بر اساس داده‌های آماری خواب‌آلودگی مهم‌ترین علت تصادفات شناسایی شده است وبر این اساس می‌توان گفت عامل انسانی در تصادفات بیشترین سهم را دارد.

دکتر منصورکیایی تصریح می‌کند: ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه راهکارهایی را مانند آموزش در مدارس، ایمن‌سازی فیزیکی، نصب علائم برای کاهش و کنترل سرعت، تجهیز مسیرها برای افزایش ایمنی عابران پیاده و همچنین افزایش ایمنی موتورسواران در نظر گرفته‌ایم و در کنار آن در حوزه سخت‌افزاری نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی درباره ایمن‌سازی جاده کرج-چالوس به‌عنوان یکی از پررفت‌وآمدترین جاده‌ها در سفرهای تابستانی، می‌گوید: سال گذشته بر اساس آمار تصادفات، راه‌ها و مسیرهایی را که پرمخاطره بودند طبقه‌بندی کردیم و جاده‌هایی که بیشترین سهم تصادفات را داشتند در اولویت قرار دادیم و برای آنها تمهیدات لازم را در نظر گرفتیم. در محور کرج-چالوس نیز در بعضی قسمت‌ها اصلاح مسیر انجام شده است. در پرتگاه‌ها حفاظ‌های فلزی برداشته و به حفاظ‌های بتنی تبدیل شده است و همچنان مسیرهای پرمخاطره توسط سازمان راهداری در حال ایمن‌سازی است.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا