استفاده از نانو تکنولوژی با هدف احیا دریاچه های آلوده

دریاچه تی تی کاکا مرتفع ترین دریاچه قابل کشتیرانی در جهان محسوب شده و از این نظر دارای اهمیتی ویژه است. این دریاچه  در ارتفاع 3 هزار و 800 متری از سطح دریا قرار داشته و در دهه های اخیر به دلیل فعالیت های صنعتی، عملیات استخراج معادن و سایر فعالیت های انسانی ، دچار آلودگی های زیادی شده که این موضوع بر حیات وحش و زندگی جانوران ان تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

دانشمندی جوان در کشور پرو با نام مارینو موریکاوا با کمک فناوری های جدید تلاش می کند تا آلاینده های موجود در این دریاچه را از بین برده و اکو سیستم آن را به حالت عادی بازگرداند. در این پروژه هدف اصلی وی و تیم همکارش استفاده از فناوری نانو ذرات برای تمییز کردن آب دریاچه فوق و تالاب هواکاچینا Huacachina lagoon در مناطق بیابانی کشور پرو است.

دریاچه تی تی کاما در مرز کشورهای پرو و بولیوی قرار داشته و پر آب ترین دریاچه آمریکای جنوبی محسوب می شود. به تازگی دانشمندی جوان در کشور پرو با نام مارینو موریکاوا با کمک فناوری های جدید تلاش می کند تا آلاینده های موجود در این دریاچه را از بین برده و اکو سیستم آن را به حالت عادی بازگرداند. در این پروژه هدف اصلی وی و تیم همکارش استفاده از فناوری نانو ذرات برای تمییز کردن آب دریاچه فوق و تالاب هواکاچینا Huacachina lagoon در مناطق بیابانی کشور پرو است.

گفتنی است در سال های گذشته بسیاری از مناطق طبیعی و زیستگاه های کشور پرو دچار آلودگی های شدیدی شده و دولتمردان این کشور تلاش می کنند تا با این معضل مبارزه کرده و از تخریب اکوسیستم مرتفع ترین دریاچه قابل کشتیرانی جهان جلوگیری کنند.

در همین راستا چندی پیش رئیس جمهور پرو از تخصیص بودجه ای 477 میلیون دلاری جهت حفظ محیط زیست دریاچه تی تی کاکا که بزرگترین دریاچه آمریکای جنوبی و مرتفع درین دریاچه قابل کشتیرانی دنیا است ، خبر داد . اولانتا هومالا رئیس جمهور این کشور در بیانیه ای رسمی اعلام کرد  دولت پرو  با اختصاص بودجه ای برابر با 477 میلیون دلار در قالب بسته ای حفاظتی جهت ساخت ده کانال فاضلاب و استفاده از روش های محافظتی و کاشت گیاهان ، قصد احیا و حفظ این دریاچه را از نابودی دارد . وی در این رابطه اعلام کرد :  ما در رابطه با این دریاچه ، رویای بزرگی در سر داریم . هدف ما کاشت گیاهان و و حفظ محیط زیست و دریاچه تی تی کا کا  است.

به گفته کارشناسان محیط زیست در کشور پرو، این مبلغ تخصیص داده شده در شش حوزه مختلف و در راستای رفع آلودگی های محیطی این دریاچه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کارشناسان امیدوارند استفاده از این فناوری جدید مبتنی بر نانو ذرات جذب کننده آلاینده ها، تاثیر مناسبی بر بهبود شرایط این دریاچه داشته باشد.

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا