آیا رنگ قرمز بر اخلاقیات انسان تاثیر می گذارد؟

رنگ قرمز برای ما می تواند در برخی مواقع تداعی انجام کاری یا بروز رفتار خاصی باشد. برای مثال با دیدن رنگ قرمز در چراغ راهنمایی باید بایستیم و همچنین اکثر تابلوهای هشدار نیز به رنگ قرمز هستند؛ اما بر اساس پژوهش های جدید محققان دانشگاه ایلینوی، رنگ قرمز برای افراد دارای شخصیت های مختلف می تواند تداعی کننده چیز های متفاوتی باشد. برای مثال شخصیت های هیجان خواه در هنگام مشاهده این رنگ تمایل بیشتری برای شکستن هنجارهای عمومی دارند.

بر اساس یافته های این پژوهش، افراد دارای شخصیت هیجان خواه زمانی که با پرسشنامه قرمز رنگ روبرو می شدند خود را در برابر هنجارهای سازگار مقاوم تر نشان می دادند و این در حالی بود که پرسش نامه رنگ قرمز چنین تاثیری ایجاد نمی کرد.

در این آزمایش، محققان سیستمی را طراحی کرده بودند که زمانی که فرد با شماره ای خاص تماس حاصل می کرد ممکن بود صفحه نمایش او در هنگام انتظار برای اتصال به اپراتور به سه رنگ مختلف (قرمز، آبی و سفید) در بیاید. محققان پیش بینی کرده بودند که قرمز شدن صفحه نمایش در این شرایط احتمالا تماس های جعلی را کاهش خواهد داد؛ اما در حقیقت تماس های جعلی زمانی که رنگ صفحه نمایش قرمز می شد بیشتر افزایش می یافت. در حقیقت میزان تماس های جعلی در زمان قرمز بودن صفحه نمایش 22 درصد و در دو حالت دیگر (سفید و آبی) 15 درصد گزارش شده بود.

پژوهشگران با توجه به این امر در پژوهشی دیگر از شرکت کنندگان این تحقیق درخواست کردند تا به صورت آنلاین پرسشنامه ای را تکمیل کنند که در واقع میزان هیجان خواهی و ارزیابی آنها نسبت به رفتار سازگار را بررسی می کرد. پس زمینه سوال های این پرسش نامه نیز در دو رنگ قرمز وسفید ارائه شده بود

بر اساس یافته های این پژوهش، افراد دارای شخصیت هیجان خواه زمانی که با پرسشنامه قرمز رنگ روبرو می شدند خود را در برابر هنجارهای سازگار مقاوم تر نشان می دادند و این در حالی بود که پرسش نامه رنگ قرمز چنین تاثیری ایجاد نمی کرد. بر اساس پژوهشگران این امر به خاطر این است که رنگ قرمز رفتارهای ناسازگار را در افراد دارای شخصیت هیجان خواه افزایش می دهد. این نوع از شخصیت ها به دنبال احساس های شدید و تجارب جدید هستند و برای کسب این تجارب حاضرند موقعیت های فیزیکی، اجتماعی و مالی خود را به خطر بیندازند.

بنابر نظر پژوهشگران، استفاده از رنگ قرمز برای کاهش هیجان این افراد به کار نمی آید و حتی ممکن است نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.

منبع: wired

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا