لیزر و مقاوم‌سازی بذر کلزا در برابر شوری

کشاورزی نیز به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های بشری که با هدف اولیه تامین غذا صورت می گیرد، از این تغییرات بی بهره نخواهد بود. از این رو استفاده از روش های مرسوم و همچنین متدهای نوین برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم ضروری به نظر می رسد. در همین راستا محققینی از کشورمان اثرات مفید پرتودهی لیزر را بر افزایش مقاومت گیاه کلزا نسبت به شوری مورد مطالعه قرار داده اند.

برای افزایش توانایی بقای گیاهان در شرایط سخت محیطی، روش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد که از میان آن ها، روش های موسوم به بیوفیزیکی، قادر هستند با افزایش تحمل گیاهان نسبت به تاثیرات آب و هوایی و اقلیمی، توان کلی آن ها را برای بقا بهبود بخشند.

در میان روش های مختلف بیوفیزیکی، استفاده از لیزر روشی نوین است که می تواند با بهبود شاخص های جوانه زنی و رشد گیاهان، آن ها را برای حضور در شرایط سخت اقلیمی و تنش های مختلف محیطی نظیر شوری خاک آماده نماید.

به منظور بررسی اثرات تابش لیزر بر وضعیت جوانه زنی، رشد و نمو و عملکرد گیاه روغنی کلزا در شرایط تنش شوری، گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه تهران، پژوهشی جالب را به انجام رسانیده اند.

در این پژوهش بذر کلزای رقم «هایولا-308» مورد استفاده قرار گرفته و برای اعمال تنش شوری، غلظت های متفاوت محلول نمک به کار گرفته شده است. همچنین برای اعمال اثر لیزر، بذور کلزا تحت تابش های لیزر قرمز با زمان های متفاوت قرار گرفتند.

نتایج آزمایش نشان داد که کاربرد لیزر می تواند بر تمامی خصوصیات جوانه زنی و همچنین عملکرد نهایی گیاه کلزا تاثیرات معناداری داشته باشد.

بر اساس یافته های این پژوهش که به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «تنش های محیطی در علوم زراعی» جلد 7 شماره 2 منتشر گردیده است، در بین زمان های مختلف تابش مورد آزمون، تابش لیزر قرمز با توان 110 میلی وات در زمان 180 ثانیه توانست بهترین مقادیر را برای صفات مختلف جوانه زنی کلزا به وجود بیاورد.

به علاوه دور تابش لیزر نیز تاثیر قابل توجهی بر فاکتورهای جوانه زنی و همچنین عملکرد نهایی گیاه کلزا داشت. دو دور تابش لیزر بر بذور، با تحمیل انرژی بیشتر بر گیاه تاثیر بهتری بر فاکتورهای مورد بررسی گیاه گذاشت، به گونه ای که در تمامی صفات مورد بررسی، میانگین صفات برای دو بار تابش، بهتر و بالاتر از یک بار بود.

بنا بر اعلام محققان مجری این مطالعه، بر اساس نتایج این تحقیق و سایر گزارشات مربوطه در این زمینه، می توان پرتودهی لیزر را به عنوان عاملی موثر در ایجاد مقاومت به شوری در مرحله جوانه زنی گیاه روغنی کلزا معرفی کرد.

پژوهشگران معتقدند بذوری که تحت تابش پرتوهای لیزر قرار می گیرند، انرژی بیشتری نسبت به سایر بذور دریافت می کنند که این مسئله بهبود جوانه زنی را در پی دارد. پرتو لیزر، توانایی شکست تعادل انرژی جنبشی گیاه را برای جوانه زنی داشته و باعث افزایش این انرژی می شود.

برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را ببینید.