نظریه جدید درباره سقوط امپراطوری مکزیک باستان

لینا مانزالینا  Lina Manzanilla  ، پژوهشگر دانشگاه Nacional Autónoma de México در مطالعات  جدید خود در مورد تمدن باستانی تئوتیئواکان Teotihuacan به این نتیجه رسیده است که این تمدن بزرگ و شکوهمند باستانی در قاره آمریکا بر اثر کشمکش ها و نزاع های درونی بین مردم خود نابود شده است .

وی در این رابطه می گوید فعالیت های آتش فشانی در قرون یکم و چهارم میلادی ، سبب شد تا مردم همسایه  این سرزمین از حوزه آبگیر جنوبی به مرزهای تئوتیئواکان مهاجرت کنند . آزمایش های انجام شده روی اسکلت های کشف شده در این منطقه به صورت ویژه ای دارای شاخصه های منحصر به فردی است که از طریق مطالعات الگوی تغذیه ، بررسی ایزوتوپ های سلولی و آنالیز دی ان ای این بقایای انسانی به دست آمده اند .

به باور این پژوهشگر مکزیکی ، این مهاجرت همچنین نشان دهنده وجود بازرگانی و تجارت در سطح گسترده ای بین مردم این مناطق بوده ولی متاسفانه سرانجام رقابت شدید بین مردم مهاجر و ساکنین اصلی این مناطق و دولت مرکزی ان موجب بروز چشم و هم چشمی شده و به نزاع و درگیری شدیدی بین این مردم منجر شده است . این موضوع سبب ایجاد شورش های وسیعی شده است که تخریب آثار و ابنیه شهری را در پی داشته و موجب سقوط این تمدن شده است . تمدن  تئوتیئواکان نام محوطه ای باستانی است که در حوزه آبگیر مکزیک قرار گرفته و مربوط به دوران پیش از ورود اسپانیائی ها به قاره امریکا است . در این محوطه باستانی هرم های بزرگی ساخته شده است . شهر تئوتی وکان دارای ساختاری پیجیده بوده و در آن عناصر مختلف معماری از قبیل ساختمان های چند طبقه ، خیابان بندی منطبق بر نقشه و نقوش و تزئینات فوق العاده شکفت انگیزی است .

تئوتیئواکان از نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد  در اوج و بزرگترین شهر قاره آمریکا پیش از اکتشاف این قاره به دست اروپاییان بود . این تمدن در دوره  اوج خود دارای جمعیتی برابر با   ۱۰۰ هزار  نفر بود . این شهر بر سراسر آمریکای میانی  نفوذ داشته ‌است . مردمان آن به احتمال از گروه‌های نژادی ناهوا ، اتمی و توتوناک  بوده اند .  

بقایای این اثر باستانی امروزه در ایالت سن خوزه مکزیک قرار گرفته و در 45 کیلومتری شمال شرق شهر مکزیکو سیتی است . این محوطه و ویرانه های باقی مانده در ان مساحتی بالغ بر 83 کیلومتر مربع را پوشش می دهد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا