چرا فناوری امروز بشر نمی تواند انسان را نامرئی کرد

بسیاری از ما در شبکه های اجتماعی با این سوال که قدرت پرواز را ترجیح می دهیم یا قدرت نامرئی شدن، روبرو شده ایم. د پاس به این سوال بسیاری از ما به این موضوع فکر می کنیم که انسان امروزی قابلیت پرواز را دارد و اختراع های متعددی برای پرواز را در ذهن خود مرور می کنیم ولی وقتی بحث نامرئی شدن به میان می آید، آن را تخیل می دانیم. جالب است که زمانی پرواز نیز تنها در تخیلات انسان ها جای داشته است ولی امروزه به یک امر بدیهی برای بشر تبدیل شده است. به همین ترتیب نیز ممکن است در آینده ای نه چندان دور مبحث نامرئی شدن نیز به همین اندازه برای ما بدیهی به نظر برسد ولی دانشمندان معتقدند که در راه نامرئی شدن، یک مشکل کوچک وجود دارد.

هر چقدر که طول امواج الکترومغناطیسی ساتع شده است یک جسم کوتاه تر باشد (مانند نور روز) مخفی کردن آن از دید دشوارتر خواهد شد. از سوی دیگر نیز می توان گفت که ابعاد اجسام نیز نسبت مستقیمی با میزان دشواری این فرایند دارد. با تلفیق این دو مفهوم، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که شاید بتوان یک ماهواره مخابراتی را از دید مخفی کرد ولی نمی توان یک انسان را نامرئی ساخت.

محققان دانشکده مهندسی کاکرل در دانشگاه تگزاس به تازگی توانسته اند تا به محدودیت هایی بنیادینی که برای نامرئی شدن یک شیء وجود دارند پی ببرند. خبر خوش در این تحقیقات این است که دانشمندان کشف کرده اند که نامرئی شدن بدون شک امری عملی است، هرچند که مخفی کردن بیش از یک طول موج نور در آن واحد می تواند بسیار دشوار باشد ولی اشیائی که دارای طول موج یکسانی هستند، می توانند نامرئی شوند.

با این حال به نظر می رسد که انسان ها قابلیت بهره مند شدن از این مزیت را نخواهند داشت. آندره‌آ آلو (Andrea Alù) به عنوان یکی از افراد فعال در این پروژه در این باره می گوید: «ما دریافتیم که با کمک فناوری های امروزی ممکن است که بتوان نور بازتاب شده از یک تانک یا هواپیما را به نحوی کنترل کرد که از رنج بینایی خارج شوند.» حال هر چقدر که طول امواج الکترومغناطیسی ساتع شده است یک جسم کوتاه تر باشد (مانند نور روز) مخفی کردن آن از دید دشوارتر خواهد شد. از سوی دیگر نیز می توان گفت که ابعاد اجسام نیز نسبت مستقیمی با میزان دشواری این فرایند دارد. با تلفیق این دو مفهوم، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که شاید بتوان یک ماهواره مخابراتی را از دید مخفی کرد ولی نمی توان یک انسان را نامرئی ساخت.

البته نباید زیاد از این نتایج ناامید بود زیرا دانشمندان معتقدند که این نتایج بر روی فناوری های فعلی پاسخگو هستند و برای آینده می توان انتظار داشت که بتوان با اعمال انرژی خارجی به اجسام، بتوان از فنون غیر خطی برای نامرئی سازی استفاده کرد که مسلما محدودیت های به مراتب کمتری خواهند داشت. البته همان طور که گفتیم، فناوری امروزی بشر برای چنین کاری مناسب نیست. با این حساب بهتر است که فعلا نامرئی شدن را به سینمای هالیوود بسپارید و امیدوار باشید که شاید عمر شما به دیدن روزی که فناوری قابلیت نامرئی شدن را برای انسان به ارمغان می آورد، کفایت کند.

منبع: sciencefocus

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا