احتمال وجود شکل متفاوتی از حیات در تیتان

تیتان یکی از جالب توجه ترین اجرام فضایی در منظومه شمسی محسوب می شود. در واقع تیتان را باید تنها مکانی (به جز زمین) در این منظومه به شمار آورد که به احتمال بسیار زیاد حاوی آب مایع است. البته تصور می شود آب موجود در این جرم فضایی در قالب اقیانوسی زیرزمینی است و جالب ترآنکه سطح آن شباهت زیادی به زمین دارد، به ویژه با توجه به وجود دریاچه ها، رودخانه ها دریاهایی در سطح آن. همچنین تصور می شود در این قمر متان مایع و اتان وجود داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه کورنل داده های مربوط به ترکیبات شیمیایی تیتان را مورد بررسی دقیق قرار داده و دریافته اند که شرایط حاکم بر آن برای توسعه حیات مستقل از آب مساعد است. این یافته جدید نگرش رایج ما درباره شکل حیات در زمین را به چالش می کشاند.

بخش زیادی از تلاش دانشمندان برای کشف ردی از حیات فرازمینی در منطقه ای موسوم به Goldilocks Zone متمرکز است. این منطقه بخشی از اطراف یک ستاره است که نه چندان داغ و نه خیلی سرد بوده اما شرایط مساعدی برای داشتن آب مایع داشته باشد. در واقع این نگرش بر مدلی مبتنی است که در آن اجرامی مانند زمین دارای شرایط مناسب ادامه حیات در نظر گرفته می شوند و به همین دلیل بوده که همواره سیارات شبیه زمین برای کشف حیات فرازمینی مورد هدف دانشمندان قرار داشته است.

اما با یافته اخیر دانشمندان باید منتظر استراتژی نوینی در این عرصه بود.

این یافته جدید نگرش رایج ما درباره شکل حیات در زمین را به چالش می کشاند.

تیتان دارای اتمسفری متشکل از نیتروژن و متان است که از این حیث با معیارهای قابل سکونت بودن مانند زمین مغایرت دارد. اما جالب اینجاست که شاید بتوان اشکال متفاوتی از حیات را در آن یافت.

کلید این معما ماده ای موسوم به «سیانید هیدروژن» (HCN) است. این مولکول با طیف متنوعی از مواد شیمیایی واکنش نشان داده و پلیمرهایی به نام «پولیمین» تولید می کند که تحت عنوان کریستال احتمالی برای ادامه حیات از آن یاد می شود.

مترجم: مهدی پیرگزی