جان‌بخشیدن به نقاشی‌ها با فناوری جدید

 در روش نقشه‌برداری نورافکنی متداول موسوم به Shader Lamps، یک جسم واقعی بر روی تصویر تابیده‌شده همپوشانی دارد؛ اما این روش‌، مقرون‌به‌صرفه نیست و در عین حال بسیار دشوار است.

روش ابداعی HenGenTou نام دارد و در واقع نوعی تکنیک نورافکنی است که توسط آزمایشگاه‌های علمی ارتباطی NTT در ژاپن ارائه شده و به نقاشی‌های بی‌جان، زندگی می‌بخشد. این شیوه جدید در زبان ژاپنی به معنای «لامپ‌های تغییرشکل» است.

این فناوری با تاباندن یک الگوی خاکستری بر روی یک تصویر ساکن از بخشی از تصویر عمل می‌کند که تغییردادن یا حرکت‌دادن آن لازم است.

این رویکرد توهمی، تصویر موجود یا واقعی را حفظ و ظاهر آن را از لحاظ فیزیکی تغییر نمی‌دهد؛ در این شیوه، نسبت به روش نقشه‌برداری نورافکنی استاندارد، به محاسبات کمتری نیاز است و بنابراین مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از روش‌های دیگر است.

مغز انسان در این شیوه، حقه نور تابانده‌شده توسط پروژکتور را به عنوان حرکت تصویر واقعی زیرین تفسیر می‌کند، زیرا اطلاعات شکل و رنگ توسط مغز به عنوان اطلاعات حرکتی دریافت می‌شوند.

به گزارش ایسنا،زمانی که مغز انسان با ترکیب‌کردن شکل، رنگ و حرکت، تصویر دیداری منسجمی از یک صحنه را خلق می‌کند، به طور خودکار مقادیر کوچک ناهنجاری و انحراف را تصحیح می‌کند؛ نتیجه آن است که نظاره‌گر هنگام تماشای تصویر، الگوی تولیدشده توسط HenGenTou را به عنوان تغییرات در شکل و رنگ تصویر اصلی درک می‌کند.

می‌توان از تکنیک جدید تحت شرایط محیطی شفاف استفاده کرد و محققان بر این باورند که این شیوه را می‌توان به اجسام سه‌بعدی نیز اعمال کرد. با این حال، بدست‌آوردن اثر مطلوب برای این اجسام دشوارتر است، زیرا محدودیت‌هایی در شرایط تماشای تصویر وجود دارد؛ به طور مثال تماشاچی باید مستقیما در جلوی تصویر قرار بگیرد.

می‌توان از روش HenGenTou در حوزه‌هایی مانند تبلیغات استفاده کرد و چهره‌ای لبخندزنان یا متنی موج‌دار موجود بر روی علامتی ساکن را به نمایی جذاب تبدیل کرد؛ همچنین می‌توان از این تکنیک در طراحی داخلی ساختمان بهره برد و توهم جریان موج‌دار آب یا بلندشدن امواج گرمایی را بر روی دیوارها یا کف ساختمان‌ها خلق کرد.

قرار است روش HenGenTou برای بازی‌های المپیک 2020 توکیو به طور کامل توسعه یابد و پس از آن از لحاظ تجاری در دسترس قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا