تنبیه ویژه دولت چین برای انعکاس اخبار شبکه های اجتماعی

به تازگی مرکز کنترل محیط سایبری در دولت چین اقدام های جدیدی را برای کنترل محتوای رسانه ای در این کشور به انجام رسانده است. به موجب این اقدام جدید، کسانی که در وب سایت های چینی فعال هستند، حق نخواهند داشت تا اخباری که منابع آنها شبکه های اجتماعی هستند را بازتاب کنند.

اگر وب سایتی در چین بخواهد اخباری را از شبکه های اجتماعی انعکاس بدهد، باید ابتدا از دولت این کشور اجازه گرفته و محتوا را پس از تائید آنها بر روی سایت قرار بدهند.

البته این امر با بازخوردهایی دوگانه روبرو شده است. دولت چین اعلام کرده است که این اقدام را برای مبارزه با نشر اکاذیب انجام می دهد ولی گروهی از افراد معتقدند که این اقدام دولت چین، گامی دیگر در راستای تشدید سانسورهای رسانه ای در این کشور است و دولت قصد دارد تا دیدگاه های مردم این سرزمین را تحت کنترل خود دربیاورد.

در هر حال مسئولان مرکز کنترل محیط سایبری چین، این اقدام را با انتشار یک بیانیه ویژه رسمی ساخته اند و آن را به زبان انگلیسی برای رسانه های جهانی نیز ارسال کرده اند. در این بیانیه این متن درج شده است: «برای وب سایت ها شدیدا ممنوع است که منبع خبر خود را مشخص نساخته و یا از منابع غیرمعتبر برای ایجاد شایعه بهره گرفته و یا اخبار کذب و یا از ایجاد حدس و گمانه زنی و تخیل برای تحریف حقایق استفاده کنند. در کنار آن نیز وب سایت ها و خروجی های خبری که محتوای تائید نشده ای که در پلتفرم های آنلاینی مانند شبکه های اجتماعی یافت می شوند نیز با تنبیه روبرو خواهند شد.»

به این ترتیب اگر وب سایتی در چین بخواهد اخباری را از شبکه های اجتماعی انعکاس بدهد، باید ابتدا از دولت این کشور اجازه گرفته و محتوا را پس از تائید آنها بر روی سایت قرار بدهند. در این میان نکته مبهم این است که هنوز نوع این تنبیه توسط دولت چین مشخص نشده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا